Dziewięć strategii niszowych, część 2.

Doskonałym przykładem takiej sytuacji był pościg przedsiębiorstwa Alcan Inc. za liderem rynku Alcoa Inc. w branży aluminiowej. Na konferencji w 2002 roku w Toronto poświęconej tematowi fuzji w rozgrywkach końcowych przedstawiciel Alcana dał do zrozumienia, że firma zdaje sobie sprawę ze słabości lidera rynku i wyprzedzenie go jest już tylko kwestią czasu. Niewątpliwie miał rację: kiedy bowiem porównuje się pozycje wzrostu sprzed trzech lat z tymi z roku 2005, to okazuje się, iż firma Alcan jest na najlepszej drodze do osiągnięcia tego celu. Przejęcie w 2003 roku firmy Pechiney SA, francuskiego producenta aluminium, było właściwym krokiem w tym kierunku.

Przekształcenie Postsparkasse w Postbank i energiczne wejście tego drugiego na niemiecki rynek finansowy jest z pewnością kolejną, bardzo udaną strategią niszową wobec obrośniętych tradycją kas oszczędnościowych i wielkich banków, z ich ciągłym zaniedbywaniem klientów prywatnych. Bazując na sieci "filii", czyli sieci placówek pocztowych pokrywającej cały kraj, Postbank tak intensywnie rozbudowuje obecnie swoje usługi za pomocą przejrzystej oferty produktów, że dla klientów, w porównaniu z tym, do czego przywykli, jest ona atrakcyjna. Po osiągniętym dotąd sukcesie rynkowym Postbank zaczyna teraz bardzo sprytnie zabezpieczać sobie tę niszę za pomocą niezbędnych tu efektów skali. Celem nie jest bezpośrednie konkurowanie z wymienionymi wcześniej instytucjami, lecz ukształtowanie, przez standaryzację produktów i poszerzanie ich palety, możliwie najbardziej korzystnych własnych pozycji kosztowych. Także i to postępowanie może służyć jako wzorzec bardzo udanego ataku z wykorzystaniem słabości liderów rynku.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

(1) W. Chan Kim, Renée Mauborgne: Strategia błękitnego oceanu. Jak tworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna, MT Biznes, Warszawa 2005.

(2) Johan C. Aurik, Gillis J. Jonk, Robert E. Willen: Rebuilding the Corporate Genome. Unlocking the Real Value of Your Business, Hoboken, New York 2003.

Dziewięć strategii niszowych, część 2.

Fragment książki publikujemy za zgodą wydawnictwa Studio Emka.


TOP 200