Dziewięć strategii niszowych, część 2.

Wygoda. Mrożone gotowe dania pojawiły się w Niemczech po raz pierwszy w 1958 roku w ofercie firmy Apetito AG, co było istotną innowacją na rynku artykułów spożywczych tego kraju. Zadziwiające jest, że wielcy producenci artykułów spożywczych, tacy jak Unilever czy Nestlé, najwyraźniej aż do dziś nie byli prawie w ogóle w stanie skontrować tej innowacji. Ten rodzaj wygodnych produktów (ang. convenience products) był na początku, wskutek segmentacji rynku, dość ograniczony do wąskiego kręgu odbiorców. Ale wydaje się, że firma Apetito broni swej niszy, ponieważ jej produkty od pewnego czasu są w ofercie wielu dużych sieci handlowych.

Mikrosegmentacja. W przeciwieństwie do europejskich rynków, w USA rynek artykułów trwałego użytku jest w dużej mierze opanowany przez mocne, zorientowane na grupach docelowych organizacje handlowe, na przykład Brookstone (obrót 498 milionów USD) czy Hammacher Schlemmer (obrót 749 milionów USD). Są to sieci handlowe, które adresują swą ofertę do naprawdę wąskich segmentów wyższej klasy średniej podmiejskich osiedli, dzięki czemu uzyskują bardzo dobre rezultaty. Jak wielki sukces dałoby się osiągnąć w niemieckim handlu zorientowanym głównie na masowy biznes dzięki takiemu jednoznacznemu podejściu do mikrosegmentacji?

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Orientacja na wyniki. W doradztwie dla przedsiębiorstw wraz z zastosowaniem orientacji ofert na wyniki pojawiły się na rynku nowe możliwości, które doprowadziły od samej koncepcji do implementacji lub przynajmniej do ukierunkowania na implementację. Dzięki takiemu podejściu klient może zrealizować konkretną wartość dodaną bardziej niż w samej tylko koncepcji. Jak wyglądałaby sprzedaż elektrowni, gdyby Siemens czy ABB nie sprzedawali elektrowni jako takich, lecz megawaty w ustalonym czasie albo podejmowali się również eksploatowania elektrowni? Wydaje się, że silniejsza orientacja oferty na wyniki ma tu głęboki sens, ponieważ przedsiębiorstwa te bez wątpienia górują nad innymi know-how w zakresie technologii i eksploatacji zakładów energetycznych.

Udział w ryzyku. Podział ryzyka między dostawcą a klientem wiąże się ściśle z orientacją na wyniki, aż po przejęcie części ekonomicznego ryzyka. Doszłoby przecież do uformowania się nowego rynku nieruchomości komercyjnych, gdyby administratorzy i inwestorzy przyjęli zasady dzielenia ryzyka gospodarczego. Powstałby dużo bardziej aktywny i efektywny rynek komercyjnych nieruchomości i nie byłoby, zarówno w Niemczech, jak i w całej prawie Europie, aż tak wielu pustostanów.

Nowe rynki. Od połowy lat dziewięćdziesiątych wczasowa Majorka, dzięki wejściu na nowe rynki turystyki i podróży, przeobraziła się konsekwentnie i logicznie z masowego rynku przystępnych cen w jeszcze bardziej intratną "markę premium". I tak Majorka weszła na rynek podróży graczy w golfa i organizatorów kongresów, i, dzięki zbudowaniu centrum kongresowego w Palmie z towarzyszącym mu zapleczem hotelowym, a także dzięki wzniesieniu kolejnych pięciogwiazdkowych hoteli i urządzeniu wspaniałych pól golfowych, zagarnęła znaczący udział tego rynku - przez innowację swojej obecności na rynku. Kierunek ten wspiera się coraz mocniej, na przykład przez otwieranie galerii sztuki i dalszą rozbudowę infrastruktury.


TOP 200