Dziewięć strategii niszowych, część 2.

Takie i inne niedomagania liderów rynku wywołane brakiem innowacyjności mogą dotyczyć nawet całych zindustrializowanych nacji. Mocna gospodarka Republiki Federalnej Niemiec w wyniku pościgu trwającego od zakończenia drugiej wojny światowej aż do późnych lat siedemdziesiątych, opanowała szereg ważnych branż: przemysł chemiczny, przemysł farmaceutyczny, ubezpieczenia, budowa maszyn, duże części przemysłu motoryzacyjnego, przemysł fotograficzny, duże części europejskiego browarnictwa.

W konsekwencji po 1970 roku w zdominowanym przez socjaldemokratyczną myśl środowisku politycznym, w którym, bez refleksji nad przyszłością i poczucia odpowiedzialności, uruchomiono lawinę socjalnych praw nabytych (prawo każdego obywatela do obszernej pomocy społecznej itd.) i przestano myśleć o tym, że trzeba wciąż skutecznie walczyć o udziały w rynku światowym. Już w latach dziewięćdziesiątych pojawiły się pierwsze rezultaty tych działań, takie jak niechęć do świadczenia usług, samozadowolenie czy całkowite skostnienie firmy Niemcy SA znanej na całym świecie, podczas gdy jeszcze kilka lat wcześniej wychwalano wszędzie takie niemieckie cnoty, jak stałość, ofiarność i wytrwałość. I tak oto owe dawne prawdy aż nazbyt szybko stały się własnym zaprzeczeniem:

- Deutsche Bank i Dresdner Bank straciły swoje czołowe pozycje na świecie.

- Hoechst stracił swoją wiodącą pozycję w branży farmaceutycznej wskutek fuzji Aventisa z mniejszym przedsiębiorstwem francuskim Sanofi.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

- Allianz-Versicherung, będące jeszcze piętnaście lat temu głównym towarzystwem ubezpieczeniowym na świecie, znajduje się obecnie w rankingu kapitalizacji rynkowej wśród średnich przedsiębiorstw.

- Przed mniej więcej dwudziestu laty Unilever wydawał się, w dziedzinie artykułów spożywczych oraz środków piorących i kosmetyków do pielęgnacji ciała twierdzą nie do zdobycia. Wypracowane przez tę firmę zasady zarządzania opanowały cały świat biznesu i cytowano je jako studia przypadków, nauczając zasad ekonomii studentów szkół zarządzania we wszystkich krajach. Unilever był wzorcem we wszystkim, co czyni branżę i przedsiębiorstwo efektywnym i skutecznym. Przez ostatnie dziesięć lat sytuacja firmy Unilever zmieniła się i obecnie jest ona klasyfikowana, zarówno w dziedzinie artykułów spożywczych, jak i w dziedzinie środków piorących oraz kosmetyków do pielęgnacji ciała, jako underperformer (kapitalizacja rynkowa w 2005 r. - 25,27 milarada euro, podczas gdy w roku 1998 było to jeszcze 77 miliardów euro; Procter & Gamble odwrotnie - 115,14 miliarda euro oraz Nestlé - 95,37 miliarda euro). W dziedzinie artykułów spożywczych Unilevera wyprzedziły bardziej agresywne firmy Nestlé i Kraft Jacobs Suchard. Procter & Gamble oraz Beiersdorf zrównały się z Unileverem w dziedzinie kosmetyków do pielęgnacji ciała, a Procter & Gamble w dziedzinie środków piorących. To, czy koncern zostanie rozparcelowany czy w ogóle zniknie z rynku, jest już tylko kwestią czasu.


TOP 200