Dziewięć strategii niszowych, część 2.

Dalej wykażemy, że z innowacji można skorzystać, działając właśnie przeciwko dostatecznie dużym i "nasyconym" liderom rynku, którzy z powodu swojego letargicznego zachowania na rynku nie reagują dostatecznie szybko na ważne innowacje w oferowanym produkcie czy usłudze, a przez to tracą udziały w rynku. Główną dźwignią innowacji jest innowacja produktów, opracowanie nowych technologii, które w sytuacji idealnej zwiększają korzyści klienta. Analizy zagadnienia value-building-growth wykazały, iż da się wyróżnić siedem najbardziej efektywnych wymiarów innowacji.

Oferta rozwiązania problemów. Która z niemieckich instytucji kredytowych zadała sobie kiedykolwiek trud, żeby ustalić, jak można w większym stopniu zaspokoić oczekiwania klientów? Jak bowiem inaczej da się wytłumaczyć sukces takich instytucji jak AWD, Investors Treuhand, Bonnfinanz? Być może owe wielce szacowne instytucje finansowe Niemiec zastanowią się kiedyś, jak dzięki innowacjom można nie tylko rozbudowywać swój interes, lecz także bronić się przed dużo lepiej zorganizowanymi instytucjami zagranicznymi.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Z drugiej strony wydaje się, że niemieccy producenci samochodów najwyższej klasy, "nafaszerowanych" elektroniką, doszli już do granic wymiaru innowacyjności, co przekracza już wszelkie możliwości konsumpcji. W rozmowach z kierowcami wychodzi na jaw, że z zastosowanych w ich samochodach innowacji mogą oni korzystać jedynie w ograniczonym stopniu. A może to właśnie japońskie samochody z ich doskonałą jakością i prostotą obsługi są na dłuższą metę lepiej wyposażone?

Oferta usługowa. Jaki potencjał innowacyjny istnieje na tej pustyni usługowej o nazwie Niemcy? Może da się zająć nisze produktów dzięki wprowadzeniu innowacyjnych, lepszych niż u konkurencji usług? Jak wielkie zwycięstwo odniosły anglosaskie towarzystwa ubezpieczeniowe w porównaniu do zasiedziałych niemieckich firm po liberalizacji niemieckiego rynku ubezpieczeń, i to nie tylko dzięki lepszemu stosunkowi ceny do oferowanej usługi, lecz także dzięki dużo bardziej innowacyjnym usługom? Jak bowiem inaczej można wytłumaczyć udział rynkowy zagranicznych banków, takich jak UBS, Goldman Sachs, Crédit Suisse, The First Boston, Morgan Stanley w zarządzaniu majątkiem high networth individuals lub ultra high networth individuals na tle całkowicie skostniałych niemieckich instytucji bankowych?

Większa prędkość. W wyniku wprowadzenia kategorii prędkości zmieniła się cała branża przewozowa. Powołanie do życia Federal Express - opierając się na koncepcji A.T. Kearneya - całkowicie zmieniło topografię tej branży. Wśród zakładów transportowych najwyższą kapitalizację mają dotychczas UPS (z kapitalizacją rynkową 41,4 miliarda euro) oraz Federal Express (z kapitalizacją rynkową 24,2 miliarda euro). Deutsche Post wraz z DHL ambitnie ruszyły za nimi w pościg.


TOP 200