Na dobrej drodze Raport o dojrzałości procesowej polskich firm

Firma sobie, a procesy sobie

Najistotniejszym wnioskiem płynącym z przeprowadzonego badania jest to, że funkcjonujące w Polsce organizacje znajdują się na poziomie dojrzałości, na którym procesy są z reguły zidentyfikowane i opisane. Duża część organizacji dokonuje pomiarów procesów, lecz nie zarządza nimi, czyli nie wykorzystuje wyników pomiarów do podejmowania decyzji. Sytuacja taka oznacza, że procesy nie dają nam odpowiedzi na pytanie o realizację celów strategicznych. Cele strategiczne organizacji powinny być zdekomponowane na cele procesów. Pomiary procesów dają odpowiedź na pytanie, czy osiągamy cele na poziomie procesu. Wskaźniki bowiem rzadko są agregowane dla zapewnienia monitorowania realizacji celów strategicznych firmy. Jesteśmy jednak na dobrej drodze!

Koordynatorami badania dojrzałości procesowej polskich organizacji są

Łukasz Tartanus, serwis PROCESOWCY.PL, i Tomasz Michalski, starszy konsultant, Sofrecom Polska.

Problemy z BPM

Główny problem z zarządzaniem procesami stanowi brak właściciela procesów lub umiejscowienie go w nieodpowiednim obszarze organizacji. Praktyczna implementacja BPM często odbywa się z dużym trudem, co wynika z chęci zarządzania wszystkimi zidentyfikowanymi procesami. Zbyt dużo energii i czasu marnuje się na opisywanie, mierzenie i analizowanie procesów, które są ważne, ale nie dotyczą bezpośrednio istoty działalności biznesowej, czyli miejsca, gdzie powstaje najwięcej wartości dodanej w przedsiębiorstwie. Dużym problemem jest rozszerzenie już na wstępie podstawowej koncepcji zarządzania procesami o jej pochodne, które powinny być implementowane po osiągnięciu pewnego poziomu dojrzałości procesowej. Wtedy zazwyczaj zapomina się o tym, co jest celem nadrzędnym: o identyfikacji procesów i zarządzaniu nimi czy wdrożeniu systemu informatycznego. A przecież BPM to punkt wyjścia, dlatego pomiary procesów i ich analiza powinny decydować o wdrażaniu systemu informatycznego. Rzeczywistość często wygląda odwrotnie: chcemy wdrożyć system informatyczny, więc przy okazji opisujemy procesy, które ten system ma wspierać. Często procesy opisywane są przez konsultantów firm wdrażających w naszej organizacji system informatyczny, czego rezultatem jest dokumentacja przygotowana w notacji i narzędziu preferowanym prez dostawcę.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

TOP 200