Na dobrej drodze Raport o dojrzałości procesowej polskich firm

Dla porównania: tylko 4% firm wyłącznie z kapitałem polskim postrzega w ten sposób swoje procesy. Przyczyną jest fakt, że większość nowych koncepcji, metodyk, narzędzi związanych z BPM powstaje za granicą i przez to w firmach o charakterze globalnym dostęp do wiedzy oraz technologii jest szybszy i łatwiejszy.

Działające w Polsce firmy osiągnęły poziom dojrzałości, na którym procesy są zidentyfikowane i opisane. Duża część dokonuje pomiarów procesów, ale nimi nie zarządza, czyli nie wykorzystuje wyników do podejmowania decyzji.

Frameworki i notacje - konserwatyzm w dobrym tego słowa znaczeniu

Pośród firm wdrażających zarządzanie procesami bez udziału firm zewnętrznych aż 73% nie wykorzystywało żadnych frameworków podczas identyfikowania procesów, a 18% do mapowania swoich procesów używa poczciwej notacji SwimLane, pomimo rozkwitu standardu BPMN. Zaskakujący jest również fakt, że 13% badanych firm używa własnej notacji (co prawdopodobnie sprowadza się do lekko zmodyfikowanej notacji SwimLane).

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Wyniki te drastycznie zmieniają się w przypadku przedsięwzięć realizowanych z pomocą firm zewnętrznych - 56% organizacji identyfikuje procesy, bazując na frameworkach, a przeważającą notacją jest BPMN.

Opieranie się na własnej wiedzy w przypadku samodzielnego wdrażania BPM wynika prawdopodobnie z nadmiaru informacji i trudności w nadążeniu za pączkującymi standardami i ich kolejnymi wersjami. Polskie firmy szukają inspiracji we frameworkach i raczej traktują je jako punkt odniesienia. Nie stają się ortodoksyjnymi wyznawcami konkretnych standardów. Jest to dobry objaw, przy założeniu zachowania balansu między własną inicjatywą a wywarzaniem otwartych drzwi.

Procesy w urzędach

Pozytywnie zaskakują wyniki w obszarze administracji publicznej, która przeżywa swego rodzaju boom procesowy. Aż 64% instytucji publicznych, które wzięły udział w badaniu, deklaruje posiadanie opisanych procesów. Łącząc to z faktem, że 83% organizacji z tej grupy wdraża lub wdrożyło system zarządzania jakością, można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, iż głównym celem identyfikacji procesów jest dla administracji publicznej przyjęcie standardów obsługi klientów (a raczej petentów). Standardów, które wynikają z dokumentacji procesowej dekomponowanej do poziomu szczegółowych procedur i instrukcji. Zazwyczaj wdrożone procesy nie są mierzone i w związku z tym nie są zarządzane, niemniej jednak pojawianie się w naszych urzędach świadomości procesowej daje nadzieję na lepsze jutro…


TOP 200