IT jak kostka Rubika

CIO: Książka składa się z czterech tomów. Redaktorzy porównują jej układ z kostką Rubika. Skąd to porównanie?

J.Z.N.: Idea książki jest niczym konstrukcja sławnej kostki Rubika - różnokolorowym płaszczyznom tej kostki odpowiadają nasze części tematyczne. Tak jak przemieszczane w kostce kolorowe pola w dowolnym układzie stwarzają nowy kontekst i skłaniają do kolejnego ich przemieszczania, tak rozdziały książki pozostają we wzajemnym związku wspólnego tematu - informatyki - i mogą być dowolnie kojarzone. Za każdym razem ma to osobny sens i ujawnia interesujące związki. Ostatecznie książkę podzieliliśmy na siedem tematycznych części. Każdą z nich poprzedza wprowadzenie, które w sześciu tekstach mówi o wartościach, jakie niesie z sobą informatyka lub jakie z informatyką są związane. Układ redakcyjny każdego rozdziału wzorowaliśmy na koncepcji prof. Lucjana Pieli z Uniwersytetu Warszawskiego, wybitnego badacza chemii kwantowej.

CIO: Czy stosując kostkę, można łatwiej korzystać z lektury? No właśnie, jak poruszać się po tym ogromnym opracowaniu? Kiedy sięgać po książkę? Przecież to nie jest pozycja do jednorazowego przeczytania.

J.Z.N.: Intencją redaktorów było, aby książka nie wymagała czytania sekwencyjnego, dlatego kolejność czy wybór fragmentów zależy od specjalizacji czytelnika w ramach informatyki albo od zakresu zastosowań, jakie go interesują.

CIO: Autorzy kompendium wywodzą się z czołowych polskich uczelni i ośrodków naukowych, to wykładowcy m.in.: Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Wrocławskiej, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu (i w Chorzowie), jak również z renomowanych firm i ośrodków, takich jak: , Acxiom GSC Polska, Allegro, Asseco, Bank Pocztowy, Centrum Sztuki Współczesnej, Davidson Consulting, European Network Security Institute, , Instytut Sobieskiego, MaxRoy.com, Megabit, Ossolineum, Polski Komitet Normalizacji, PZU. Oczywiście, nie wymieniłam wszystkich, ale widać, że autorzy przedstawili informatykę pod różnym kątem. Jak przebiegała współpraca z autorami?

J.Z.N.: Cóż, był to projekt i zarządzany stosownie do tego charakteru dał się doprowadzić do końca. Oczywiście nie obyło się bez problemów, ale w końcu one właśnie są wyzwaniami zarządzania

Janusz Zawiła-Niedźwiecki, dr inż., absolwent Politechniki Warszawskiej i SGPiS, adiunkt na Wydziale Zarządzania Politechniki Warszawskiej, specjalność naukowa: zarządzanie ryzykiem operacyjnym, menedżer w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, a w przeszłości m.in. dyrektor w Pol-Mot, wieloletni dyrektor IT Giełdy Papierów Wartościowych i członek zarządu PZU. Laureat nagrody "Lider Informatyki 1998".


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy