Wygrają wielcy gracze

Do nowych warunków szybko dostosowała się także sieć dyskontów Biedronka, która zainwestowała w poprawę jakości towarów i nowe wyposażenie sklepów. Polskie sieci handlowe nie pozostają obojętne na nowe kierunki. Kilka polskich sieci, np. Lewiatan czy BOMI, zainwestowało w osiedlowe sklepy. Pojawiły się takie nowe marki sklepów, jak Winniczek czy Chata Polska, gdzie można kupić wyrabiane tradycyjnymi sposobami produkty, a wystrój sprawia, że klient ma ochotę do tych miejsc powrócić. Nic więc dziwnego, że PricewaterhouseCoopers rekomendując swój najnowszy raport, eksponuje jego wartość poprzez wnioski wynikające dla globalnego rynku z najnowszych polskich doświadczeń.

Fuzje, przejęcia i sojusze

W Rosji fuzje i przejęcia firm wzrosły w 2004 r. o 65%, a na rynku dóbr konsumpcyjnych największa liczba transakcji dotyczyła browarów i sektora detalicznego. W Indiach padła rekordowa liczba 625 transakcji - zawartych zarówno przez inwestorów krajowych, jak i zagranicznych - o wartości 16,3 mld USD, co stanowi

200-proc. wzrost w ciągu ubiegłego roku. W Brazylii, gdzie w 2005 r. w sektorach żywności i napojów oraz detalicznym zawarto 70% ogólnej liczby transakcji, w pierwszej połowie 2006 r. zrealizowano 54 kontrakty, w porównaniu z 56 w ciągu całego 2004 r.

Konsolidacja postępuje już na kilku rynkach, pod wpływem łączenia się mniejszych graczy. Ich celem jest osiągnięcie masy krytycznej. Starając się o osiągnięcie masy krytycznej, rosyjski lider rynku, Piatieroczka, łączy się z firmą Pierekrestok. W Indiach największy w tym kraju detalista, Pantaloon Retail, zawarł sojusze strategiczne z Planet Sports, Liberty Shoes i Unitech Enterprises w celu poszerzenia oferowanego przez siebie asortymentu.

W Indiach renomowani detaliści, np. Pantaloon, będą konkurować z dużymi korporacjami wchodzącymi na ich rynek, takimi jak Reliance, gigant petrochemiczno-tekstylny, czy Bharti Enterprises, czołowa firma telekomunikacyjna.

Danone, realizując strategię partnerstwa z miejscowymi firmami, w lipcu 2006 r. nabył 22,2% udziałów w największym chińskim przedsiębiorstwie produkującym owoce, Hui Yuan. Prawdopodobnie wzrosną również proponowane przejęcia, takie jak nabycie przez SEB firmy Supor czy firmy Jinling przez Candy. SEB postrzega chiński Supor jako taniego producenta swoich szybko zbywalnych artykułów elektrycznych domowego użytku na całym świecie.

W miarę nasycania się największych miast, zagraniczne i krajowe sieci detaliczne przyśpieszają inwestycje w miastach średniej wielkości oraz w mniej rozwiniętych regionach. W Indiach Globus i Pantaloon inwestują w miastach średniej wielkości na długo przedtem, zanim wielu innych detalistów zakończyło rozwój działalności w miastach największych. W Chinach sieć B&Q (artykuły do przebudowy mieszkań) otrzymała od państwa zachęty, w tym finansowe, do rozszerzenia działalności na zachodnie regiony kraju.

Pojawienie się graczy, wśród których są firmy zagraniczne, zaczynających działalność od ekspansji regionalnej, będzie jednym z przyszłych trendów rozwojowych. W Argentynie Wal-Mart i Carrefour żywo rozwijają działalność w głębiej położonych regionach kraju. W miarę odradzania się obszarów wiejskich opracowuje się formy działalności przystosowane do tych mniej wyrafinowanych społeczności. W Indiach ITC eksperymentuje z wiejskim hipermarketem, stosując model "Choupal Sagar", który łączy punkt zaopatrzenia w zboże i ośrodek jego magazynowania z powierzchnią sklepową. DCM Sriram Consolidates wprowadza dla rolników sklepy typu "załatw wszystko za jednym razem".

Międzynarodowi gracze starają się zrozumieć lokalną mentalność. Już nie są, jak przedtem, wyłącznie globalni. W związku z tym konkurencja będzie coraz bardziej zacięta. Ani inwestorzy miejscowi, ani zagraniczni nie zdobędą przewagi w dłuższej perspektywie. Ale pewne jest, że do osiągnięcia sukcesu potrzebna jest masa krytyczna: wygrają najsilniejsi.

Szczególne prognozy dotyczą Polski. Eksperci PricewaterhouseCoopers przewidują, że do 2010 r. liczba wielkopowierzchniowych sieci detalicznych funkcjonujących na polskim rynku zmniejszy się z blisko dwudziestu do pięciu lub sześciu.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

TOP 200