Wygrają wielcy gracze

Liczba hipermarketów w Polsce nadal rośnie, chociaż wolniej niż w poprzednich latach. Na polskim rynku jest obecna większość światowych firm, a liderami są Tesco i Real (po nabyciu przez każdą z tych spółek części sieci Grupy Casino). Ze względu na znaczne nasycenie rynku w większości dużych miast, które są naturalnym środowiskiem hipermarketów, sieci handlowe przyglądają się teraz mniejszym formom aktywności. Gwałtownie rozwijają się sklepy średniej wielkości (supermarkety) prowadzone przez sieci Carrefour (Carrefour Express) i Tesco.

Dużą część rynku zajmują przedsiębiorstwa działające na zasadzie franczyzy: Intermarché, Lewiatan czy Piotr i Paweł. W przeciwieństwie do hipermarketów, tutaj ważną rolę odgrywają polscy inwestorzy. Najważniejsze lokalne sieci to: POLOmarket, Eldorado (Stokrotka) i Lewiatan, silnie konkurujące z zagranicznymi sieciami, takimi jak Tesco (Savia), Carrefour (Champion/Globi) i Ahold (Albert). W Polsce działa wielu lokalnych i regionalnych operatorów, którzy korzystają z mniejszych wymogów kapitałowych i bardziej liberalnych przepisów dotyczących otwierania nowych sklepów o powierzchni handlowej poniżej 2000 m kw.

Wzrasta - i to znacząco - liczba nowo otwieranych sklepów dyskontowych. W 2005 r. było ponad 1500 takich sklepów w całej Polsce, co stanowiło wzrost o ok. 11% w porównaniu z 2004 r. Najlepszym przykładem takiego intensywnego rozwoju są sieci Lidl i Biedronka. W 2005 r. Lidl otworzył ok. 120 nowych sklepów dyskontowych, a Biedronka (dotychczas największa sieć dyskontowa na polskim rynku) 80 nowych placówek i prowadzi ich teraz w sumie 840. Sklepy dyskontowe, które znalazły dla siebie niszę w mniejszych miastach (poniżej 50 000 mieszkańców) oraz na terenach wiejskich, nadal będą szybko się rozwijać, ponieważ rynek ten jest jeszcze daleki od nasycenia. Skłoniło to niemiecką sieć Aldi do wejścia na polski rynek. Pierwsze sklepy tej sieci mają zostać otwarte w Polsce w 2007 r.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Jeronimo Martins Dystrybucja jest właścicielem sieci handlowej Biedronka, która jest obecna w Polsce od 1995 r. Biedronka jest największą spożywczą siecią handlową w kraju; posiada ponad 840 sklepów, pięć dużych centrów dystrybucji i zatrudnia ponad 13 000 pracowników. Misja Biedronki polega na oferowaniu ograniczonego asortymentu starannie dobranych oraz wysokiej jakości produktów, które zaspokajają potrzeby konsumentów zgodnie z koncepcją "Codziennie niskie ceny". Biedronka jest sklepem dyskontowym, którego strategia polega na upraszczaniu procesów biznesowych. Pozwala to na osiągnięcie wysokiej sprawności operacyjnej i oszczędności, sprzyjających z kolei dalszym inwestycjom oraz umożliwiających oferowanie klientom niższych cen.

Biedronka, realizując strategię niskich cen, oferuje klientom następujące doświadczenia:

  • jej asortyment obejmuje niewiele ponad 800 podstawowych produktów, co pozwala na szybsze i łatwiejsze zakupy;

  • oferując starannie dobrany asortyment produktów, Biedronka stawia na innowacyjność i jakość kosztem różnorodności, poprzez swoją wyłączną markę, oferty produktów łatwo psujących się i specjalne oferty spoza sektora produktów spożywczych;

  • konsumenci nie muszą martwić się zmianami cen i zastanawiać nad okresowymi promocjami, dzięki stałym, niskim cenom;

  • bardziej "swojski" i stabilny układ sklepu ze stałym asortymentem i jednolitym wyglądem.

    Wygrają wielcy gracze
    Biedronka zamierza otwierać sto sklepów rocznie, aby uzupełnić najlepszą ofertę zakupów dodatkowymi atutami - wygodą i bliskością. Strategia ciągłego dostosowywania się do zwyczajów konsumentów zapewnia utrzymanie wierności klientów, którą potwierdza fakt, że sklepy Biedronki odwiedza ponad milion osób dziennie.

    Polski rynek cash and carry jest nadal zdominowany przez jedną sieć - Makro Cash & Carry - należącą do niemieckiej grupy Metro. Polskie firmy walczą głównie za pomocą konsolidacji. Niedawny przykład to fuzja Grupy BOS (która w poprzednich latach dokonywała już lokalnych konsolidacji) i Eldorado.

    Dynamiczna ekspansja sieci marketów budowlanych to wynik zarówno rozwoju organicznego, jak i przejęć mniejszych sklepów. Markety tego typu zaczęły się pojawiać znacznie później niż tradycyjne supermarkety, jednak ich rozwój przełożył się na niższe ceny i na większą dostępność materiałów budowlanych dla słabiej sytuowanych klientów indywidualnych. Mimo że sektor ten rozwija się dynamicznie, to rok 2005 był słabszy pod względem obrotów niż poprzedni rok.

    Detaliczny rynek odzieżowy w Polsce jest zbliżony w strukturze do rynku spożywczego, w dłuższym okresie udział tych sklepów w rynku spadnie o 20 - 25% na rzecz dużych, dobrze zorganizowanych sieci będących w rękach wytwórców odzieży, takich jak Reserved (LPP), Tatuum (KAN), H&M, Zara lub Troll (Redan). Prawie wszystkie duże firmy odzieżowe zapowiadają dalsze zwiększenie przychodów poprzez naturalny wzrost, fuzje, przejęcia lub wejście na giełdę. NFI Empik Media & Fashion - razem ze swoimi zależnymi spółkami odzieżowymi: Ultimate Fashion, Galeria Centrum i Smyk - w 2005 r. otworzyła 49 nowych sklepów i planowała otwarcie 50 kolejnych w 2006 r.

    Nowa dynamika konsumentów wpływa na współczesny handel detaliczny. Polski dystrybutor odzieży KAN, właściciel marki Tatuum, który ma 34 sklepy w Polsce i za granicą, ma zamiar przed 2007 r. zwiększyć ich liczbę do 60. Dwaj znani polscy producenci eleganckiej odzieży, Wólczanka i Vistula, obaj notowani na giełdzie, ogłosili fuzję w czerwcu 2006 r. Połączenie pozwoli im umocnić pozycję rynkową, a także dynamiczniej rozwijać się zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej. Inny znany producent odzieży ekskluzywnej, Próchnik, otworzył swój pierwszy sklep na Ukrainie i planuje przeznaczyć kolejne 7 mln zł na dalszą ekspansję na rynkach ukraińskim i rosyjskim. Monnari Trade, również polska firma odzieżowa, w 2005 r. otworzyła 38 sklepów i w ciągu 2006 r. postanowiła zwiększyć ich liczbę o kolejnych 20. Monnari Trade planuje zadebiutować na warszawskiej GPW. W czerwcu 2006 r. na giełdę wprowadziła swoje akcje firma Gino Rossi, polski producent ekskluzywnego obuwia.

    Handel elektroniczny

    Już rok 2005 dla sektora handlu elektronicznego w Polsce był bardzo dobry. Obrót sklepów internetowych oraz portali aukcyjnych osiągnął 3,1 mld zł, co oznacza, że przekroczył po raz pierwszy jeden procent ogólnej sprzedaży detalicznej. Użytkownicy aukcji internetowych sprzedali towary o wartości 1,8 mld zł, natomiast sklepy internetowe - towary i usługi o wartości 1,3 mld zł.

    Jednak polskie portale aukcyjne różnią się od ich zachodnioeuropejskich czy amerykańskich odpowiedników, jako że większość transakcji zawierana jest bez licytacji. Szybki rozwój e-handlu zwabił największy serwis aukcyjny świata eBay, który otworzył polskie przedstawicielstwo. Zdaniem ekspertów, najważniejszymi czynnikami rozwoju e-handlu są zwiększająca się liczba sklepów internetowych oraz rosnąca dostępność kart kredytowych.


  • TOP 200