Uwaga! BRM zmienia podejście biznesu do IT

"Problem z zasobami nie wynika z wewnętrznej konkurencji o zasoby. Dziś w sektorze bankowym wygrywa się jakością produktów informatycznych i kosztem działania".

Mariusz Bondarczuk, CIO w ING Banku Śląskim

Na problemy i na innowacje

Trzy obszary działania Account Managerów to opieka nad rozwojem nowych inicjatyw, priorytetyzacja zadań oraz rozładowywanie napięć we współpracy IT i biznesu. Działania te układają się zarazem w chronologię procesu BRM. Większe inicjatywy - pomysły na usługę, produkt albo usprawnienie - trafiają do Account Managera, który organizuje ich klasyfikację i przekazuje do analityków biznesowych w IT. Następnie z takiej analizy może narodzić się projekt. Inicjatywy przyjęte do realizacji podlegają Account Managerowi - to on zarządza ich portfelem, organizując wspólnie z biznesem nadanie im priorytetów i toku realizacji. Trzeci obszar działalności Account Managera to eskalacje problemów. Każdy problem podczas realizacji w pierwszej kolejności trafia do niego i najczęściej, po jego interwencji, zostaje rozwiązany - odsetek eskalacji problemu do poziomu dyrektora zmalał o 80%.

"Trzeba podkreślić, że to działa w obie strony. Każda z tych form działania wektorów może mieć zwrot w jedną lub drugą stronę. Jeśli biznes nie jest dostatecznie zaangażowany w projekt, mam szansę również eskalować problem po ich stronie. Tak aby temat zakończył się sukcesem. Jeżeli przychodzi inicjatywa usprawnienia procesu, zmiany rozwiązań lub usług od strony IT, jestem jej ambasadorem wśród kolegów z biznesu" - dodaje Ewa Hadasz.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Czy dzięki upłynnieniu współpracy więcej jest czasu na analizowanie i realizację pomysłów biznesowych, które potrzebują wsparcia technologii? Przez ręce Account Managera przechodzi od kilku do kilkunastu inicjatyw tygodniowo. Z nich około trzech czy czterech w miesiącu dyskutowanych jest szerzej. "Pomysłów nigdy nie brakowało. Ale zyskaliśmy teraz dodatkowy etap, kiedy surową ideę można przed odesłaniem do formalnej oceny i analizy wspólnie dopracować. A niekiedy okazuje się, że potrzeba jest już realizowana w ramach innych działań. To także niesie istotną oszczędność pracy" - podkreśla Ewa Hadasz.

Account Manager wie, w jaki sposób zorganizować wstępną dyskusję nad pomysłem, kogo zaprosić do rozmowy, jak nią pokierować, aby wszyscy odeszli w przekonaniu, że rozstrzygnięcie jest rzetelne. "Kiedy pomysł rośnie tylko w głowach kilku ‘spiskowców’, to zwykle potem trudno skierować go na odpowiednie tory. Zdarzało się, że w obrębie biznesu powstawała idea, przeradzająca się w koncepcję coraz bardziej doskonaloną, uszczegóławianą. I dopiero na zaawansowanym etapie dowiadywało się o niej IT. Wówczas, ku obopólnemu niezadowoleniu, okazywało się, że cała praca koncepcyjna jest nieprzekładalna na logikę i możliwości IT. Stąd już tylko krok do legendy o hamulcowych z IT" - mówi Ewa Hadasz. Włączenie IT na wczesnym etapie pozwala teraz na doszlifowanie pomysłu i uniknięcie wielu problemów w realizacji.


TOP 200