Sposób na CUW

Na podstawie praktyki budowy i wdrażania CUW stwierdzić można, że największy udział w jego wydatkach stanowią koszty pracy, dlatego to właśnie ta kategoria dofinansowania jest zwykle bardziej korzystna dla przedsiębiorstw aplikujących. Niemniej jednak już na etapie konstruowania wstępnego biznesplanu należy zwrócić uwagę na uwzględnienie wszystkich kategorii kosztów kwalifikowanych w ramach Poddziałania 4.5.2. To pozwoli w późniejszym etapie wybrać optymalny wariant dofinansowania na podstawie zweryfikowanych wartości.

Jak policzyć dotowany wzrost zatrudnienia

Podstawowym kryterium formalnym, kwalifikującym projekt do programu, jest wykazanie wzrostu zatrudnienia netto nie mniejszego niż 100 osób. Należy przez to rozumieć wzrost netto liczby pracowników u danego przedsiębiorcy, wynikający bezpośrednio z realizacji inwestycji, w stosunku do średniego zatrudnienia w ciągu 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy. Liczba pracowników jest kalkulowana w przeliczeniu na pełne etaty w ciągu jednego roku, a więc pracownicy zatrudnieni na niepełny etat oraz pracownicy sezonowi są przeliczani na pełne etaty.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Obligatoryjny przyrost nowych miejsc pracy musi rozpocząć się w trakcie realizacji inwestycji i trwać nie dłużej niż przez 3 lata po jej zakończeniu, osiągając w tym czasie przynajmniej minimalny wymagany wzrost.

Należy pamiętać, że za nowo zatrudnionego pracownika nie będzie uznana osoba wykonująca pracę na rzecz wnioskodawcy na podstawie umowy o dzieło, umowy zlecenia czy w formie samozatrudnienia, a także osoba, której dotychczasowy stosunek prawny został zmieniony na umowę o pracę.

W przypadku grup kapitałowych decydujących się na restrukturyzację i utworzenie centrum usług wspólnych należy ostrożnie planować ewentualne przesunięcia części zasobów do nowego podmiotu. Chociaż przyrost nowych miejsc pracy liczony jest w odniesieniu do wnioskodawcy (wraz z podmiotem właścicielskim wobec wnioskodawcy) i nie dotyczy stanu zatrudnienia całej grupy kapitałowej, pracownicy przenoszeni do centrum na mocy artykułu 23 Kodeksu pracy nie mogą zostać uwzględnieni w wymaganym wzroście zatrudnienia netto.

Zgodnie z regulaminem konkursu, wnioskodawca musi ponadto zapewnić trwałość rezultatów projektu przez minimum 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw przez 3 lata od zakończenia projektu. W centrum usług wspólnych trwałość rezultatów może zostać zapewniona jedynie poprzez zachowanie nowo utworzonych miejsc pracy.


TOP 200