Projektanci doświadczeń

Lepsze doświadczenia, pełna akceptacja

Rozważania prowadzą do fundamentalnego pytania: po co wdrażać rozwiązanie, którego nie chce zaakceptować klient? Czy to pracownicy muszą dostosować się do narzędzia czy odwrotnie? Oznacza to zupełne przeorientowanie sposobu projektowania procesów biznesowych. Użytkownicy chcą bowiem obsługiwać procesy tak jak proste aplikacje konsumenckie. W podejściu klasycznym projektanci koncentrują się głównie na modelowaniu, a UX stanowi mniej znaczący element całości działań. Praktyka pokazuje, że w przypadku projektów BPM opartych na koncepcji Design Thinking modelowanie interfejsu użytkownika i badanie ścieżek interakcji z systemem jest równoległym wątkiem projektowania rozwiązań procesowych. Poza naturalnym zaangażowaniem zyskujemy pewność, że ludzie zaakceptują rozwiązanie w codziennej pracy, a sam produkt będzie w 100% odpowiadał oczekiwaniom jego przyszłych użytkowników.

„Interfejs użytkownika może decydować o sukcesie aplikacji lub jej całkowitym odrzuceniu przez użytkowników” – podkreśla Łukasz Kuc. „Dlatego należy przykładać szczególnie dużą wagę do tego, w jakiej formie aplikacja zostanie przedstawiona jej odbiorcom. W sytuacji, w której użytkownik ma wybór pomiędzy wieloma rozwiązaniami czy serwisami, często wybiera te, które są łatwe i intuicyjne w obsłudze oraz mają atrakcyjny i użyteczny interfejs”.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

Kwestie, takie jak: estetyka, wygoda, prostota użytkowania, są dostrzegane przez użytkowników natychmiast i przesądzają o ich zaangażowaniu i lepszym wykorzystaniu rozwiązania. Wpływają również na szybkość, skuteczność i rzetelność wprowadzanych danych, co w konsekwencji buduje finalną wartość rozwiązania. Wprowadzenie nowego podejścia do modelowania procesów opartego na koncepcji Design Thinking to konieczność i warunek powodzenia całego przedsięwzięcia.

Przedsiębiorstwa powinny zmienić podejście do tworzenia rozwiązań wspierających zarządzanie procesami biznesowymi, uwzględniając doświadczenia użytkowników. Wprowadzane rozwiązania muszą zachować równowagę pomiędzy niezawodnością procesów a stopniem dostosowania do unikatowych potrzeb użytkowników.

Autorka jest kierownikiem Działu Analizy Biznesowej w firmie FABRITY.

1 Clay Richardson, „Design For Disruption: Take An Outside-In Approach To BPM”, Forrester Research Inc. czerwiec 2013.


TOP 200