Ocena działalności rady nadzorczej
- Henryk Sterniczuk,
- 29.05.2007
Na tym tle ważną rolę odgrywa podejście lansowane przez NACD w USA, które próbuje ująć te kwestie bardziej systematycznie i kompleksowo. Myślę, ze polska praktyka mogłaby wiele przyjąć z prezentowanego poniżej modelu.
Rada jako strategiczny zasób korporacji
Rada, która jest w istocie strategicznym zasobem korporacji, byłaby niezwykłą wartością. Można przypuszczać, że rada jest strategicznym zasobem korporacji, gdy dyrektorzy:
- znają i rozumieją biznes korporacji i jej konkurentów;
- dostarczają intelektualnego kapitału, włączając w to idee wspomagające rezultaty, sieć powiązań oraz poważne poparcie najlepszych praktyk w dziedzinie ładu korporacyjnego;
- ustanawiają wysokie, ale realne standardy oraz ambitne, mierzalne cele dla kierownictwa korporacji;
- wzbogacają podejmowanie decyzji poprzez wiedzę, rygorystyczną analizę i konstruktywne angażowanie się w procesy decyzyjne;
- motywują przywództwo korporacji poprzez upoważnianie do działania oraz czynienie go odpowiedzialnym za działalność w ramach oczekiwanych wysokich rezultatów;
- pracują, by przyciągnąć talenty do przywództwa korporacji;
- są konstruktywnie zaangażowani w sprawy strategiczne zarówno poprzez zainteresowanie nimi, jak i włączanie się w prace;
- twórczo łączą wynagrodzenie kierownictwa z tworzeniem wartości dla akcjonariuszy.
Aby rekrutować, a następnie utrzymać właściwych ludzi w radzie, NACD proponuje koncentrować uwagę wokół odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy rada ma formalnie określoną procedurę selekcji członków?
- Czy rada rzetelnie sprawdza i ocenia kwalifikacje oraz opinie na temat potencjalnych członków rady?
- Czy skład rady odzwierciedla potrzeby korporacji, szczególnie w odniesieniu do etapu jej rozwoju?
- Czy dyrektorzy rady mają doświadczenia z firm o wysokich rezultatach?
- Czy każdy z dyrektorów jest gotów przeznaczyć wystarczającą ilość czasu, aby należycie wypełniać swoje obowiązki?
- Czy rada czyni wszystko, aby powiązać umiejętności swoich członków ze strategicznymi wyzwaniami, jakie stają przed korporacją?
- Czy członkowie rady rozumieją, że rada musi ewoluować razem z wyzwaniami korporacji, czy też uważają, że muszą być jej członkami do emerytury?
- Czy każdy z zewnętrznych dyrektorów działa w niezależny sposób?
- Czy dyrektorzy mają "dobrą przeszłość", jeśli chodzi o podejmowanie decyzji?
- Czy rada w jakiś sposób moderuje ryzyko pojawienia się syndromu "grupowego myślenia"?
Ważną rzeczą w ujęciu NACD jest rozumienie, że rada powinna umieć sprostać ważnym wyzwaniom, jakie stają przed korporacją, i zmieniać się wraz z nimi. To myślenie jest sprzeczne z dotychczasową praktyką ładu korporacyjnego.
Kultura rady to zespół wartości uznawanych przez jej członków, które kształtują jej komunikację, wszelkie interakcje i podejmowanie decyzji. Pierwszą rzeczą jest więc zrozumienie kultury rady przez samych jej członków. Pozwoli to następnie na celowe podejście do jej budowania. Kilka ważnych spraw powinno znaleźć się u podstaw kształtowania kultury rady. Są to:
- Przejrzystość. Czy akcjonariusze rozumieją, dlaczego pewne decyzje są podejmowane w dany sposób i z danym rezultatem? Czy mogą widzieć ich związek ze strategią korporacji?
- Odpowiedzialność. Czy każdy z dyrektorów odpowiada przed innymi oraz przed akcjonariuszami?
- Integralność. Czy dyrektorzy podejmują merytorycznie uzasadnione decyzje, mając na uwadze najlepsze interesy firmy, a nie własne korzyści?
- Szczerość. Czy członkowie rady mają odwagę podejmować trudne sprawy, stawiać przed sobą wyzwania, zadawać trudne pytania?
- Komunikacja. Czy kluczowe informacje są udostępniane bez przymusu, w otwarty sposób pomiędzy dyrektorami rady?
- Koleżeńskość. Czy każdy z dyrektorów podejmuje wszelkie wysiłki, aby działać razem w duchu współpracy?
- Bezstronność. Czy członkowie rady mają równe możliwości prezentacji swoich poglądów i uczestnictwa w dyskusji?
- Niezależność. Czy dyrektorzy nie są uwikłani w konflikty interesów?
- Wiarygodność. Czy każdy z dyrektorów odnosi się z respektem i zaufaniem do innych i korporacji?
- Uczciwość. Czy każdy z dyrektorów wierzy, że podejmowane decyzje są właściwe do sytuacji?
- Wzajemny respekt. Czy opinie i rekomendacje każdego z członków są oceniane z respektem i brane pod uwagę?
Zobacz również: