Co gryzie marketingowców: mobilny marketing

W powszechnej opinii badaczy istnieje zależność pomiędzy sposobem korzystania z mediów a korzyściami postrzeganymi przez użytkowników. Ta teoria została zastosowana wiele lat temu dla zidentyfikowania i kształtowania motywacji użytkowników radia i telewizji.

Liczne badania nad zależnością pomiędzy sposobem korzystania z mediów a motywacjami użytkowników wskazywały jako najistotniejsze takie motywacje, jak: potrzeby socjalizacji, potrzeby informacyjne, użyteczność, potrzeby rozrywki, społeczny eskapizm, ochrona prywatności i bezpieczeństwa (poczucie kontroli procesu), oszczędność, szybki dostęp i wygoda. W tym świetle Internet jest przez użytkowników postrzegany jako medium służące socjalizacji, potrzebie autoprezentacji, informacji, rozrywki oraz finansom osobistym. Można przypuszczać, że te motywacje będą też adekwatne dla zachowań użytkowników urządzeń przenośnych.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Pierwsze badania w tym zakresie, prowadzone dekadę temu, wskazywały, że w odniesieniu do telefonów komórkowych silniejsze niż dla innych mediów stają się takie motywacje, jak: potrzeba mobilności, natychmiastowość i użyteczność. W późniejszych badaniach zachowań i motywacji użytkowników urządzeń przenośnych stosowano różne perspektywy analiz. Proponowano np. pomiar zachowań użytkowników w trzech wymiarach jednocześnie: jako użytkownika technologii, konsumenta i członka sieci, a następnie łączenie dwóch z trzech wymiarów (metodą triangulacji) dla uzyskania bardziej wiarygodnych wyników. Przykładowo dla oceny wartości usług dodanych, takich jak usługi lokalizowane, proponowano łączenie perspektywy użytkownika technologii i konsumenta. Badacze szukali również zależności pomiędzy odłożonymi impulsami zakupowymi a motywacjami pozatransakcyjnymi użytkowników. W tym kontekście analizie poddawano aspekty emocjonalne i rozrywkowe zakupów.

Wielu badaczy wskazuje również na motywacje związane z potrzebą autoekspresji, szczególnie przez młodych użytkowników, które wyrażają się personalizacją telefonów komórkowych (marka, kolor, kształt, dzwonki, ikonki, itp.).

Z kolei dla starszej grupy wiekowej czynniki takie jak dostępność niezależnie od czasu i miejsca i ogólna funkcjonalność urządzeń przenośnych mogą być silnymi motywatorami korzystania z usług mobilnych. Dla wszystkich użytkowników istotnym parametrem jest też bezpieczeństwo.

Motywacje użytkowników mediów

Liczne badania nad zależnością pomiędzy sposobem korzystania z mediów a motywacjami użytkowników wskazywały jako najistotniejsze takie motywacje, jak: potrzeby socjalizacji, potrzeby informacyjne, użyteczność, potrzeby rozrywki, społeczny eskapizm, ochrona prywatności i bezpieczeństwa (poczucie kontroli procesu), oszczędność, szybki dostęp i wygoda. W tym świetle Internet jest przez użytkowników postrzegany jako medium służące socjalizacji, potrzebie autoprezentacji, informacji, rozrywki oraz finansom osobistym.


TOP 200