BLOG dźwignią interesu
- Grzegorz Mazurek,
- 30.04.2008
Interakcja i relacja
Jeśli blog jest często aktualizowany, a wpisy cechuje lekkość, lapidarność, aktualność i bezpośredniość, to czyta się go o wiele chętniej i przyjemniej niż klasyczne treści marketingowe czy informacyjne. Wpisy takie z reguły nie zawierają treści jawnie promocyjnych, co sprzyja budowaniu relacji z odbiorcami, którzy przestają postrzegać firmę jako anonimową organizację, lecz zaczynają zauważać konkretnych ludzi tę organizację tworzących. Wyposażenie bloga w narzędzia do komentowania poszerza dodatkowo pole dyskusji. W ten sposób buduje swoją unikatową pozycję m.in. bloghttp://fastlane.gmblogs.com/ , poświęcony tematyce motoryzacyjnej, którego twórcą jest wiceprezes General Motors Bob Lutz, człowiek odpowiedzialny za globalny rozwój produktów koncernu. Wykorzystanie bloga w komunikacji zewnętrznej jest prawdopodobnie w tym wypadku jedyną okazją do przedyskutowania różnych spraw z tak mało osiągalną ze względu na czas i zakres obowiązków osobą. Bezpośredniość bloga przyczynia się również do powstania jeszcze jednej ogromnej korzyści - dzięki temu narzędziu wspomniana osoba może opowiedzieć o swoich pasjach, zainteresowaniach, błysnąć dowcipem, wiedzą i inteligencją, co przyczynia się do ukazania gigantycznej korporacji z perspektywy nie tylko jej produktów, ale także nietuzinkowych ludzi, którzy nią zarządzają.
2) Zachęcaj innych blogerów, by na swoich stronach umieszczali odnośniki do Twojego bloga.
3) Umieszczaj odnośniki do swojego bloga również na jak największej liczbie innych stron, szczególnie tych odwiedzanych przez dużą liczbę internautów.
4) Wyrażaj zgodę na cytowanie treści ze swojego bloga lub nawet publikowanie całych wątków, pod warunkiem że przy cytacie zostanie umieszczony odnośnik do źródła pochodzenia treści (czyli do Twojego bloga).
5) Regularnie wysyłaj do mediów elektronicznych komunikaty prasowe związane z Twoim blogiem, wynikami jego oglądalności, jego nowymi funkcjami itd. Jest szansa, że niektóre media opublikują tę informację na swoich stronach, również podając odnośnik do Twojego bloga na swojej witrynie.
Opracowano na podstawie: J. Laratro, "Blogs: Learn How and Why They Fit Into Your Search Engine Marketing and Optimization Campaigns", Biuletyn www.MoreVisibility.com, 2006
"Wieść gminna"
Unikatowość bloga, przejawiająca się zarówno w sposobie jego tworzenia, jak i w doborze tematów, powoduje, że opinie użytkowników są traktowane często jako miarodajne, wiążące i po prostu ciekawe. Kształtują one poglądy wielu osób, dla których informacje z blogów eksperckich mają charakter opiniotwórczy<sup>26</sup>. Na przykład znany w blogosferze wielbiciel gier komputerowych może mieć wpływ na wizerunek (a przez to na sprzedaż i opinie innych internautów) producenta konsoli, gdy wykaże, że w określonych warunkach zachowuje się ona o wiele gorzej niż produkt konkurencji. Mechanizm RSS czy funkcja "poleć znajomemu" sprzyjają bardzo szybkiemu rozsyłaniu opublikowanej treści do wielu osób w krótkim czasie.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Wzrost sprzedaży - akwizycja
Blogi będące źródłem merytorycznej wiedzy i informacji mogą bezpośrednio lub pośrednio wpływać na pozyskiwanie nowych klientów. Szczególne znaczenie mają blogi eksperckie, w których blogerzy wypowiadają się o jakości różnych produktów, dając tym samym do zrozumienia, co warto kupić, a co nie. Innym typem działań akwizycyjnych jest umieszczenie na stronie o charakterze sprzedażowym bloga, który nie zachęca bezpośrednio do zakupu, ale przyciąga czytelników, którzy przy okazji oglądają nową ofertę sklepu. Tego typu strategię prowadzi m.in. polski sklep internetowy z bieliznąhttp://www.e-lady.pl , szerzej opisany w trzecim rozdziale książki.
Integracja zespołu i otwartość
Integracja zespołu i otwartość na sygnały z zewnątrz to dwa powiązane z sobą cele. Można je osiągnąć dzięki zastosowaniu:
- dużej firmowej platformy blogowej, na której praktycznie każdy pracownik może założyć własny pamiętnik; przykładem rozwiązania, które nie tylko integruje zespół i inspiruje go do polepszania oprogramowania, ale także wspiera politykę otwartości i zaufania, jest platforma blogowa firmy Micromedia<sup>27</sup>;
- bloga firmowego o charakterze zbiorczym, na którym pracownicy mogą się swobodnie wypowiadać - przykładem tego typu modelu jest platforma blogowa General Motors<sup>28</sup>;
- bloga wewnętrznego, który znacznie poprawia komunikację wewnątrzorganizacyjną, a dzięki luźnym komunikatom przyczynia się do zintegrowania zespołu pracowników.