Trudna prawda. Procesy rozwoju oprogramowania poza kontrolą

Trudna prawda. Procesy rozwoju oprogramowania poza kontrolą
Trudna prawda. Procesy rozwoju oprogramowania poza kontrolą

Zmierzyłem, co dalej?

Zgodnie z zasadami zarządzania procesami pomiary powinny stanowić podstawę do analizy, mającej na celu przeprowadzenie akcji naprawczych i usprawniających. Podejście wpisuje się w koncepcję ciągłego doskonalenia.

Według ankiety, 28% organizacji podejmuje akcje naprawcze i/lub usprawniające. Niestety, tylko 7% respondentów twierdzi, że podejmowane działania naprawcze przynoszą rezultaty.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Widać więc wyraźnie analogię do przeprowadzonego w 2010 r. przez serwis Procesowcy.pl i firmę Sofrecom Polska przekrojowego badania dojrzałości procesów w polskich organizacjach. 67% firm deklarowało, że procesy są zdefiniowane i opisane, 38% organizacji prowadziło również pomiary procesów, ale zaledwie 12% zarządzało nimi.

Pod pojęciem zarządzania rozumiemy prowadzenie właściwych pomiarów, wyciąganie z nich wniosków i przekuwanie ich w formę skutecznych inicjatyw usprawniających procesy.

Także w ostatnim badaniu bez problemu można dostrzec, że organizacje nie podejmują dalszych kroków. Po zmierzeniu efektywności nie wykorzystują wyników pomiaru do podejmowania działań naprawczych wewnątrz firm. O tym, że warto podobne działania podejmować, świadczy fakt, że pośród organizacji, które prowadzą skuteczne działania naprawcze, efekty są widoczne w kolejnych iteracjach procesów wytwarzania systemów IT.

W takich przypadkach dotrzymywanie harmonogramu wzrasta do poziomu 50%, dotrzymywanie założeń budżetowych do 36%, a założeń jakościowych do 50%.

Warto mierzyć efektywność procesu produkcji oprogramowania, jednak przedtem należy upewnić się, że mierzymy właściwe parametry we właściwy sposób. Należy także zadbać o zamknięty cykl zarządzania procesem. Wyniki badania potwierdzają tezę o ścisłym związku między dojrzałością procesów a efektywnością kosztową, terminową i jakościową projektów z udziałem IT.

Ewa Kińczyk jest starszym konsultantem firmy Sofrecom Polska.

Łukasz Tartanus reprezentuje serwis Procesowcy.pl.

Szczegóły badania

Badanie zostało przeprowadzone wspólnie przez serwis Procesowcy.pl i firmę Sofrecom Polska. Dane zbierane były w sierpniu i we wrześniu bieżącego roku, pochodziły z organizacji reprezentujących różnorodne branże i regiony. Ze względu na przedmiot badania grupę docelową stanowiły w zdecydowanej większości duże przedsiębiorstwa oraz instytucje, o zatrudnieniu powyżej 251 osób. Podstawą przeprowadzonego badania były 193 poprawnie wypełnione ankiety.

Celem tego badania była weryfikacja poziomu dojrzałości procesów produkcji oprogramowania, jak również zasadność tezy o istnieniu bezpośredniego związku pomiędzy dojrzałością procesu a efektywnością wdrażanych w organizacji projektów. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące sposobów planowania i monitorowania realizacji procesów wytwarzania oprogramowania, czy wyniki monitorowania wykorzystywane są do podejmowania działań naprawczych oraz czy te ewentualne działania naprawcze okazują się skuteczne. Pytania odnosiły się do podstawowych parametrów efektywności projektów - terminowości, budżetu oraz jakości.


TOP 200