Trudna prawda. Procesy rozwoju oprogramowania poza kontrolą
- Łukasz Tartanus,
- Ewa Kińczyk,
- 26.10.2011
Co i jak mierzyć?
Kolejnym elementem zarządzania procesami wytwarzania oprogramowania jest pomiar realizacji. Aż 78% respondentów zadeklarowało, że do monitorowania jakości procesu stosuje się w ich organizacjach pomiar liczby błędów w powstającym oprogramowaniu lub w dokumentacji towarzyszącej oprogramowaniu.
Ta miara nie do końca odzwierciedla rzeczywistość. Duża liczba błędów podczas wytwarzania skomplikowanej aplikacji w trudnej technologii, w porównaniu z małą liczbą błędów w prostym oprogramowaniu, nie świadczy o niższej jakości pierwszego projektu. Potwierdza to zależność uchwycona w badaniu.
Zobacz również:
W przypadku przedsiębiorstw stosujących zliczanie błędów bez względu na rozmiar oprogramowania do monitorowania jakości procesu tylko 9% respondentów zadeklarowało, że założenia jakościowe są zawsze dotrzymywane. Kiedy stosowano zobiektywizowane metody pomiaru jakości, poprzez odniesienie liczby błędów do wielkości oprogramowania, odsetek ten znacznie wzrósł - do 28%.
Na uwagę zasługuje związek pomiędzy dotrzymywaniem założeń jakościowych w projektach a ich terminowością i utrzymywaniem w ramach budżetu. Wynik badania jednoznacznie pokazuje, że w projektach, w których jakość produktów spełnia oczekiwania odbiorcy, częściej dotrzymywany jest harmonogram (wzrost do 40%) i budżet (wzrost do 30%). Z tego wynika, że wysoka jakość dokumentacji analitycznej oznacza mniejszą liczbę błędów na późniejszych etapach projektu, co istotnie obniża ryzyko opóźnień w przedsięwzięciu.
48% ujętych w badaniu organizacji mierzy efektywność projektów IT. Zaskakuje fakt, że spośród ankietowanych potwierdzających monitorowanie efektywności projektów aż 57% nie potrafi określić sposobu, w jaki monitoring jest realizowany. Może to wynikać z nieodpowiedniej komunikacji wewnątrz organizacji i braku wiedzy.
Bardziej prawdopodobne jest jednak utożsamianie pomiarów efektywności projektów IT z dwiema podstawowymi miarami: czy projekt był zrealizowany na czas? czy projekt był zrealizowany w ramach przyznanego budżetu? Informacje zwrotne są oczywiście potrzebne organizacji, ale nie dają pełnego obrazu oraz możliwości trafnej identyfikacji odstępstw i szybkiego reagowania.
Efektywność procesu produkcji oprogramowania to stosunek pomiędzy czasem, harmonogramem i jakością procesu. Tylko czuwanie jednocześnie nad każdym z trzech parametrów pozwala skutecznie zarządzać efektywnością.