Jak w twojej firmie zarządza się wiedzą?

Pytanie 2: Ponad 2/3 osób jest zdania, że kierownictwo nie daje do zrozumienia pracownikom, iż przewaga nad konkurencją jest możliwa dzięki lepszej jakości wiedzy. Taki rozkład odpowiedzi jest spowodowany niską intensywnością konkurencji w sektorze. W firmach, gdzie konkurencja jest wysoka (np. w branży reklamowej, IT) odsetek odpowiedzi pozytywnych powinien być bardzo wysoki.

Pytanie 5: Przeszło 86% osób twierdzi, że kierownictwo firmy patrzy przychylnym okiem na rozwój pracowników i wspiera go. Wynika to z faktu, że firma od kilku lat dofinansowuje różne formy dokształcania się załogi (kursy, studia wyższe i podyplomowe). Respondenci utożsamiają wspieranie rozwoju zawodowego ze wspieraniem udziału w szkoleniach.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Pytanie 6 i 7: 73% spośród ankietowanych uważa, że brakuje procesów wspierania kreatywności pracowników i procedur systematycznego zbierania pomysłów załogi. Nie ma nawet możliwości do zbierania, segregowania i ewentualnie wdrażania wszelkich sugestii pracowników w sprawach firmy, ponieważ brakuje odpowiedniego działu lub stanowiska, który wspierałby kreatywność pracowników. Przedsiębiorstwo jest nastawione bardziej na wykorzystanie istniejącej wiedzy niż na tworzenie nowej, więc taki rozkład odpowiedzi można wytłumaczyć. Niemniej jednak nawet w branżach mało innowacyjnych należy w dłuższej perspektywie dbać o budowę kultury innowacyjności, antycypując zmiany w horyzoncie 5 - 10-letnim.

Pytania 11, 12: Połowa respondentów odpowiedziała, że niełatwo jest się przebić z nowym pomysłem, ponieważ to się nie opłaca - dla 75% osób wynika to z braku nagród; być może dlatego też ta sama liczba osób twierdzi, że nie jest dokonywana kalkulacja finansowa zwrotu z inwestycji w wiedzę.

Pytania 14, 15: Ponad połowa ankietowanych jest zdania, że pomieszczenia biurowe nie sprzyjają pracy kreatywnej- mimo że firma przeprowadziła niedawno remont przestrzeni biurowej. Jednym z czynników może być brak klimatyzacji. Wiemy, że podczas dużych upałów drastycznie spada wydolność pracy.

Pytanie 18: Ważne, aby pracownicy mieli świadomość, że popełnianie błędów jest traktowane jako element procesu uczenia się. Dobrze świadczy o kadrze kierowniczej, jeśli podobna sytuacja nie powoduje stresu czy spięć utrudniających wykonywanie zadań. Pracując z taką świadomością, tworzy się pole do innowacyjności.

Pytanie 19: 1/3 respondentów uważa, że pracownik niekompetentny nie może zrobić kariery w firmie. Jest to sytuacja alarmująca, ponieważ źle świadczy o morale panującym wśród pracowników, a także o polityce kierownictwa.

Zwykłe badania satysfakcji wśród pracowników nie są w stanie ujawnić wszystkich aspektów związanych z zarządzaniem wiedzą. Dlatego warto zastosować bardziej precyzyjne metody diagnozy zasobów ludzkich w firmach.

Źródła:

1) D.F. Drucker, "Managing for results", Heinemann, London 1964 w: D. A. Blackman, "Is Knowledge Acquisition and Transfer Achievable?", Southampton Business School.

2) Ch. Silver, "Where technology and knowledge meet", The Journal of Business Strategy, 11-12/2000.

3) E. Orna, "Information Strategy in Practice", Gower, Aldershot 2004, s. 9 - 10.

4) "Are you up to speed on knowledge management?", HR Focus, August 2000, Vol. 77, Issue 8, s. 5.

5) J. Lee Sr, "Knowledge management: The Intellectual Revolution?", IIE Solutions, 2000, Vol. 32.


TOP 200