Jak w twojej firmie zarządza się wiedzą?

Zarządzanie wiedzą polega na poszukiwaniu odpowiedzi na wymienione niżej pytania, a następnie na realizacji wypływających z nich wniosków:

- Co pracownicy powinni wiedzieć, aby działać skuteczniej dla dobra organizacji?

- Jakie zasoby wiedzy należy zgromadzić i jak je chronić?

- Jak wspierać pracowników, którzy chcą zapisać swoje doświadczenia w postaci dokumentów i udostępnić je innym?

- Jakie są granice powszechnego dostępu do wiedzy wszystkich pracowników w organizacji?

- Jak oszacować wartość wiedzy, którą posiada organizacja?

Wybór kryteriów diagnostycznych dla zarządzania wiedzą

W celu zdiagnozowania zarządzania wiedza należy przełożyć ogólne wytyczne z definicji na język codziennych aktywności w firmie. Co więcej, liczba kryteriów powinna być jak najmniejsza, ponieważ pracownicy nie mają czasu na wypełnianie długich ankiet. Obrano 20 kluczowych zagadnień, które wymagają diagnozy. Oto najważniejsze:

1. Powiązanie strategicznej wizji (wiedza kierownictwa) z codziennymi działaniami (wiedza personelu kontaktowego i kierownictwa niższego szczebla).

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

2. Polityka komunikacji z personelem.

3. Czy firma jest oparta na wiedzy? - czy wiedza jest wykorzystywana? Chodzi o to, aby w firmach nie istniała luka pomiędzy działaniem a mówieniem o działaniu (ang. knowing-doing gap).

4. Wartość kapitału intelektualnego: czy jest wyższa od wartości księgowej?

5. Wsparcie kierownictwa dla rozwoju zawodowego pracowników.

6. Wsparcie dla innowacyjności pracowników.

7. Ochrona wiedzy.

8. Infrastruktura IT.

9. Wiedza o klientach.

10. Kultura organizacyjna sprzyjająca innowacyjności.

11. Motywacja do dzielenia się wiedzą.

12. Pomiar efektywności zarządzania wiedzą.

13. Jakość przestrzeniu biurowej.

14. Pomiar kapitału intelektualnego.

15. Rola i postrzeganie myślenia w kulturze organizacyjnej firmy.

16. Uczenie się na błędach.

17. Zarządzanie talentami.

Opierając się na tych obszarach, można skonstruować narzędzie diagnozy stanu zarządzania wiedzą. Poniżej przedstawiono propozycje takiego narzędzia. Respondenci mogą ustosunkować się do każdego pytania na kilka sposobów:

- Zaprzeczyć istnieniu danego zjawiska

- Potwierdzić istnienie danego zjawiska i wskazać skalę jego występowania (25%, 50%, 75%, 100%).

Proszę zwrócić uwagę na kwestionariusz diagnostyczny zarządzania wiedzą. Niektóre obszary mogą być zdiagnozowane za pomocą więcej niż jednego pytania. Ich liczba jest kompromisem pomiędzy potrzebą szczegółowości a koniecznością stworzenia prostego, nieabsorbującego pracowników narzędzia diagnostycznego. Badanie przeprowadzono w dużym koncernie energetycznym na próbie 60 pracowników zajmujących się administracją i zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Jak w twojej firmie zarządza się wiedzą?

Kwestionariusz diagnostyczny do zarządzania wiedzą

W badaniu "Czy w twojej firmie zarządza się wiedzą" brało udział 60 osób. Ankietowani - pracownicy branży energetycznej - odpowiadali na 20 pytań. Badanie było anonimowe. Oto interpretacja niektórych wyników ankiety:

Pytanie 1: Aż 89% uczestników sądzi, że procesy i działania są powiązane ze strategią firmy. Jest to wynik zadowalający, gdyż pracownicy mogą się czuć częścią jednej wielkiej całości. Tak wysoki odsetek odpowiedzi pozytywnych potwierdza tezę, że firmom skoncentrowanym na jednej branży łatwiej jest budować spójną kulturę organizacyjną i strategię (badane przedsiębiorstwo zajmuje się sprzedażą i dystrybucją energii).


TOP 200