Firma w internetowych społecznościach

Jeśli przedsiębiorstwo chce zbudować wizerunek marki, precyzyjnie trafić z ofertą do odbiorców i nawiązać nowe kontakty biznesowe, to powinno stworzyć swój profil w serwisach społecznościowych i prowadzić aktywny dialog z klientami.

Platformy wykorzystywane w mediach społecznościowych pozwalają na prezentację marki, produktów i oferty, budowanie pozytywnego wizerunku oraz bezpośredni kontakt z klientami. Takich możliwości marketingowych nie ma żadne tradycyjnie stosowane w firmach oprogramowanie. Użytkownicy społeczności są także najlepszymi ambasadorami marki. Z badania Gemius wynika, że 85% użytkowników sieci szuka w Internecie informacji o markach, produktach i usługach. A najlepszą rekomendacją jest polecenie danego produktu przez znajomych. Sami internauci także oczekują obecności firm na popularnych portalach. Jak wynika z badań przeprowadzonych we wrześniu 2008 r. przez Opinion Research Corporation na zlecenie Cone, 85% użytkowników serwisów uważa, że firmy powinny współpracować ze swoimi klientami, wykorzystując do tego społeczności internetowe.

Według badania Eurobarometr z serwisów społecznościowych korzysta obecnie 43% Polaków, podczas gdy średnia europejska wynosi 35%. Raport Nielsen Company podważył teorię, jakoby użytkownikami serwisów społecznościowych byli głównie młodzi ludzie. Z badań firmy wynika, że prawie 42% użytkowników serwisów stanowią osoby między 32 a 49 rokiem życia. Można tu spotkać ludzi w każdym wieku i ze wszystkich środowisk. Nie można być nieobecnym w tak ogromnej społeczności. Obecność w serwisie daje możliwość dotarcia nie tylko do licznej, ale także szczegółowo wyselekcjonowanej grupy odbiorców, ponieważ na podstawie informacji o użytkownikach łatwo jest ustalić docelową grupę (target) według precyzyjnie określonych kryteriów, takich jak: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, status rodzinny, zainteresowania etc.

Największe serwisy społecznościowe mają po kilkaset milionów użytkowników. Takimi liczbami mogą pochwalić się m.in.: My Space, Windows Live Space, Twitter, najliczniejszy, choć w naszym obszarze geograficznym mało znany chiński portal QQ i wiele innych. Polskie serwisy także gromadzą duże społeczności. Na NK.pl, czyli dawnej Naszej Klasie, jest zarejestrowanych 13 mln użytkowników. W naszym kraju popularne jest także Grono.net, Goldenline czy Fotka.pl. Konto na Facebooku ma około 4,7 mln polskich użytkowników, a cała światowa społeczność liczy ponad 500 mln. Megapanel PBI/Gemius pokazuje, że w czerwcu 2009 r. Facebook miał w Polsce nieco ponad 1,3 mln użytkowników. W tym samym okresie 2010 - już ponad 6,4 mln, a do końca roku jeszcze wzrośnie.

Z badania przeprowadzonego w 2009 r. przez Michaela A. Stelznera na 880 małych i średnich przedsiębiorcach wynika, że dla 35% respondentów obecność w mediach społecznościowych bezpośrednio przełożyła się na zwiększenie sprzedaży. W Polsce wciąż jeszcze firmy nie dostrzegają korzyści z obecności w tym kanale komunikacji. Obecnie zaledwie 10% polskich spółek aktywnie działa w sieci. Jak pokazuje raport "Social media around the world" przygotowany przez InSites Consulting, to właśnie małe i średnie firmy mają w serwisach społecznościowych szansę na wyróżnienie się wśród konkurencji.

Marketing w serwisach społecznościowych

- zwiększenie znajomości marki/firmy 81%

- zwiększenie ruchu/abonentów/zapytań 61%

- spotkanie nowych partnerów biznesowych 56%

- poprawa miejsca w wynikach wyszukiwania 52%

- pozyskanie nowych klientów 48%

- zmniejszenie całkowitych kosztów marketingu 45%

- podpisanie kontraktów 35%

Źródło: M. A Stelzner Social Media Industry Report, How Marketers are Using Social Media to Grow Their Business,2008


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy