Czas na uniwersytecki BI
- Urszula Zwierz,
- 04.05.2011
Bussines Intelligence na uczelni wyższej?
Uczelnie muszą sięgać do danych historycznych przy podejmowaniu decyzji o rozwoju uczelni. Do informacji, które potwierdzą zasadność finansowania projektu, budowy nowego budynku w kampusie uczelni czy uruchomienia nowego kierunku studiów. Bez rozwiązań analitycznych nikt na bieżąco nie zna odpowiedzi na, wydawałoby się, proste pytania. Na poparcie tej tezy poniżej postawię szereg pytań, które z pewnością zadają sobie przedstawiciele władz uczelni, a na które nie ma prostych odpowiedzi. Z danych nawet systemu ERP, bez zbudowania dedykowanego systemu analitycznego typu BI, nie dowiemy się na przykład:
Jaka jest zależność między wypełnianym pensum a stopniem naukowym?
Ile prac magisterskich lub doktorskich promuje średnio samodzielny pracownik naukowy w danej uczelni?
Jaki jest poziom edukacji pracowników w podziale na wydziały, katedry?
Jaka jest tendencja w uzyskiwaniu stopni naukowych w katedrze czy wydziale?
Jak oceniany jest pracownik przez studentów?
Czy istnieje zależność pomiędzy liczbą publikacji a wiekiem naukowca i jego stopniem naukowym?
Jaka jest zależność pomiędzy czasem poświęcanym na dydaktykę a liczbą publikacji i uczestnictwem w grantach?
Zobacz również:
Ilu pracowników średnio pisało jedną publikację?
W tworzeniu ilu publikacji brał udział pracownik?
Czy istnieje zależność pomiędzy czasem zatrudnienia w jednostce a liczbą publikacji?
Ilu pracowników naukowych nic nie opublikowało przez ostatni rok?
Ilu pracowników publikuje za granicą i gdzie, ile tylko w kraju?
W jakich i ilu czasopismach naukowych najczęściej publikuje pracownik naukowy?
W ilu i czyich publikacjach studenci występują jako współautorzy?
Ilu średnio magistrantów promuje jeden pracownik naukowy?
Pytań można zadać znacznie więcej (patrz ramka obok). Te dotyczą tylko oceny kadry naukowej. A przecież można przytoczyć równie długą listę dotyczącą badań naukowych prowadzonych na wydziałach w perspektywie przynoszonych korzyści lub sytuacji finansowej w powiązaniu z liczbą studentów. W każdej dziedzinie zdobywanie przewagi wymaga przyspieszenia procesu podejmowania decyzji w celu szybkiego reagowania na zachodzące w otoczeniu zmiany.