CIO Roku 2010

Wyróżnienie: Łukasz Neuman Projekty wprowadzone w Grupie KRUK przez Łukasza Neumana i jego zespół zoptymalizowały procesy biznesowe. A dodatkowo dają satysfakcję ich twórcom.

Bio

Absolwent Politechniki Wrocławskiej, gdzie studiował multimedialne i sieciowe systemy informacyjne na Wydziale Informatyki i Zarządzania. Studia skończył z wyróżnieniem. Już na V roku jako projektant programista rozpoczął pracę w firmie InsERT, zajmującej się oprogramowaniem dla małych i średnich firm. Rok później, w 2001 r., trafił do firmy KRUK. Razem z zespołem zrealizował ponad 140 projektów związanych z rozwojem systemów i infrastruktury teleinformatycznej, zmianami operacyjnymi, optymalizacją procesów windykacyjnych itp. Jeden z pomysłodawców i współzałożycieli Stowarzyszenia Menedżerów Call Center. Przez dwa lata pełnił tam funkcję wiceprezesa. Od 2009 r. jest również dyrektorem ds. IT w dwóch innych spółkach należących do Grupy Kapitałowej KRUK - Rejestrze Dłużników ERIF BIG SA oraz Kancelarii Prawnej RAVEN. Zarządza strategią i rozwojem IT w KRUK International w Rumunii. Obecnie jest uczestnikiem programu MBA Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu oraz Franklin University Ohio.

Świadomy wybór zawodu. Szybka ścieżka kariery. Sporo sukcesów wspartych wiedzą, pracą, pasją, odrobiną biznesowego szczęścia... Kiedy to się zaczęło? "Pewnie musiałbym cofnąć się w czasie do końca studiów. Na piątym roku rozpocząłem pracę w spółce InsERT. Byłem projektantem programistą. Trwało to rok, czyli epizod w życiu zawodowym, ale wiele się nauczyłem. To była okazja do zdobycia dużej porcji wiedzy specjalistycznej i technicznej w zakresie budowy systemów" - mówi Łukasz Neuman, dyrektor ds. w KRUK-u.

Pierwsze spotkanie z CC

Po pracy w firmie od razu pojawił się KRUK. Oprogramowanie centrali telefonicznej call center to było pierwsze zadanie. Skala działań IT w firmie była jeszcze niewielka. Zresztą i środowisko związane z branżą CC dopiero się rozwijało. Ponieważ założyciele KRUK-a byli zwolennikami budowania firmy innowacyjnej, postawili na profesjonalne call center. Trzeba było tak dopasować technologię, żeby kilkunastoosobowy wówczas zespół miał możliwość sprawnego kontaktu telefonicznego z dłużnikami.

Dla Łukasza Neumana było to pierwsze zetknięcie z call center. Oczywiście wcześniej przygotowywał się do zadania, teoretycznie znał technologię, ale to była pierwsza styczność z CC w praktyce. "Przyznam, że była to dla mnie przygoda i wyzwanie - poznawanie nowego. Byłem wtedy bardzo młodym człowiekiem i w tym wszystkim naprawdę było dla mnie więcej zabawy niż biznesowego podejścia" - mówi Łukasz Neuman.

Dziesięć tysięcy pozwów dziennie

Ponieważ obecny dyrektor ds. IT w KRUK SA nigdy nie lubił nudy (i zostało mu to do dzisiaj), kiedy pierwsze call center KRUK-a już efektywnie pracowało, zaczął szukać nowych obszarów do zinformatyzowania. I wtedy pojawiło się kolejne wyzwanie. Oto dział prawny potrzebował systemu wspomagającego proces windykacji sądowej. Na początku wydawało się, że nie będzie to zadanie nadzwyczajne. Partnerem Łukasza Neumana w projekcie był młody prawnik, który miał trochę zacięcia IT. We dwóch zastanawiali się, jak powinien wyglądać sprawnie przebiegający proces windykacji sądowej. Po kilku tygodniach powstał niewielki system, który znacznie przyspieszył obsługę spraw na etapie sądowym. W ciągu jednego dnia można było wygenerować nawet 10 tys. pozwów. W tamtym czasie był to milowy krok. Udało się osiągnąć sprawność nieporównywalną do ręcznej pracy w kancelarii.

"Wskoczyliśmy o poziom, a może nawet dwa wyżej. Od razu poszliśmy za ciosem i rozbudowaliśmy ten system. Pojawiło się dwóch kolejnych informatyków w firmie. A ja zacząłem baczniej przyglądać się całemu biznesowi. Zdałem sobie sprawę, że windykacja sądowa to jedynie część całego procesu windykacji, jeden z jego elementów. I wtedy wyszedłem z inicjatywą, że napiszę system globalny - dedykowany dla obsługi spraw na każdym etapie. Oczywiście, do pomysłu musiałem przekonać właścicieli firmy. Po kilku dniach miałem zielone światło" - wspomina Łukasz Neuman.


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy