Analityczne programy pomagają w walce o klienta

BI w formule SaaS ma jeszcze wiele ograniczeń

Koszty i obawa przed skomplikowaną codzienną eksploatacją jest podstawową barierą wykorzystania systemów klasy Business Intelligence w firmach z sektora MSP. Na rynku rozwiązań BI nadal dominują wielkie firmy informatyczne, takie jak SAP (wraz z przejętym w 2007 Business Object), SAS Institute (w 2008 r. lider wśród dostawców rozwiązań BI na polskim rynku), Oracle (wraz z przejętą firmą Hyperion - 2007), IBM (wraz z Cognos przejętym także w 2007) i Microsoft. Ale aplikacje BI mają też w swojej ofercie krajowi dostawcy, m.in. Comarch, Controlling Systems, Asseco BS (rozwiązania Safo), Teta, Macrologic oraz Solemis Group sprzedający dwa systemy BI: Prophix i Targit. W wielu przypadkach są to po prostu moduły oprogramowania ERP. Jednak wielcy producenci coraz częściej zaczynają myśleć o mniejszych klientach. Jesienią zeszłego roku IBM wprowadził na rynek rozwiązanie IBM Cognos Express dla średnich firm. Do 2012 r., jak prognozuje Gartner Group, rynek rozwiązań Business Intelligence wzrośnie o 28%.

BI oferowane jest także jako usługa w modelu SaaS. Takie rozwiązanie oferuje firmom np. gdyńska firma Solemis Group SA, przedstawiciel i dystrybutor systemów klasy BI - PROPHIX i TARGIT w Polsce i Europie. Jednak jak mówi Ryszard Sadowski, prezes Solemis Group, model SaaS ma wiele ograniczeń. Jest to raczej pomysł na tworzenie prostych zapytań i raportów, np. tygodniowy raport dotyczący przewidywanego popytu w sklepie lub tygodniowy raport dotyczący niezbędnych rezerw na reklamacje. "Okazja błyskawicznego dostarczania pracownikom gotowych, możliwych do odświeżenia w ciągu 10 sek. raportów jest niezwykle ważna. Kiedy nie ma potrzeby ich ręcznego przygotowywania, pracownik może skupić się na tym, by przełożyć zdobytą w ten sposób wiedzę na działanie. Kiedy stworzenie raportu zabiera pół godziny, jest wielce prawdopodobne, że nikt po prostu nie znajdzie na to czasu" - mówi Mariusz Kasprzycki z firmy Awans sprzedającej sprzęt AGD i RTV, która wdrożyła system Targit.

Zobacz również:

  • Jak poruszać się w morzu danych?
Analityczne programy pomagają w walce o klienta

TOP 200