Przekleństwo perfekcjonizmu. Dlaczego idealnie nie zawsze oznacza najlepiej

Monika Huńczak, „Przekleństwo perfekcjonizmu. Dlaczego idealnie nie zawsze oznacza najlepiej”. Recenzja

„Daj sobie prawo do: mylenia się, uznania czyjegoś punktu widzenia, zmiany zdania, odkrycia lepszego rozwiązania po jakimś czasie, osiągania niedoskonałych rezultatów”. Czy łatwo to zastosować? Wbrew pozorom, nie. Perfekcjonizm to cecha, która przeszkadza zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym, utrudnia kontakty z innymi, realizację projektów. Warto zatem poznać wroga i sprawić, by stał się sprzymierzeńcem.

O wszystkich obliczach tej cechy charakteru i o tym, jak zamienić perfekcjonizm destruktywny w konstruktywny pisze Malwina Huńczak w książce „Przekleństwo perfekcjonizmu”. Autorka, psycholog i ekonomista, pracowała w branży bankowej, ale, co ważne, prowadziła badania dotyczące tego problemu i napisała także pracę naukową na ten temat.

Ta niezwykle ciekawa pozycja wnikliwie przedstawia zagadnienie, i to w każdym środowisku, podając liczne przykłady. Autorka wskazuje trzy główne cechy perfekcjonizmu: zorientowany na siebie, zorientowany na innych, uwarunkowany społecznie, zaznaczając jednak, że cechy się przenikają i że rzadko występuje jeden typ, choć może dominować. W pracy perfekcjonizm nie ma nic wspólnego z ciągłym ulepszaniem (continuous improvement), przeciwnie, często wpływa destrukcyjnie na działania. Są jednak tacy, którzy świetnie umieją go wykorzystać w biznesie, tak jak Steve Jobs, który, jak pisze Malwina Huńczak, „Bardzo troszczył się i dbał o produkt, o każdy jego szczegół. Charakteryzowała go pasja w działaniu. (…) Wszystko, czym się zajmował, musiało zostać wykonane perfekcyjnie”.

Salvador Dali powiedział: „Nie obawiaj się perfekcji, i tak nigdy do niej nie dojdziesz”. Cechę tę można jednak zidentyfikować i skorzystać ze wskazówek oraz porad zawartych w książce, pamiętając, że Steve Jobs „Chciał stworzyć coś idealnego, był wizjonerem i wierzył w to, że osiągnie sukces”.

Monika Huńczak,

„Przekleństwo perfekcjonizmu. Dlaczego idealnie nie zawsze oznacza najlepiej”,

Wydawnictwo Samo Sedno, Warszawa 2014

s. 242


TOP 200
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy