Linie lotnicze zbroją się w IT

Połowa największych światowych linii lotniczych zwiększy w tym roku budżety na IT i telekomunikację - wynika z raportu SITA/Airline Business Airline IT Trends Survey.

W badaniu uczestniczyli menedżerowie IT z 200 największych na świecie linii lotniczych.

Linie lotnicze twierdzą, że będą wydawać więcej w obszarach takich jak: mobilne systemy transakcyjne, serwisy społecznościowe, wirtualizacja i cloud computing. Całkowite wydatki linii lotniczych na IT i telekomunikację w tym roku wyniosą ok. 20 mld USD, jest to wzrost o ok. 1,8% w porównaniu z rokiem 2010.

W porównaniu z ubiegłym rokiem, 50% linii lotniczych zasygnalizowało wzrost całkowitych wydatków, 32% - brak zmian, a 18% - ograniczenie wydatków. Przewidywania na 2012 rok także są pozytywne, 54% uczestników badania oczekuje, że ich budżety wzrosną.

Ok. 91% linii lotniczych planuje inwestycje w mobilne serwisy dla pasażerów, a dla 93% najważniejsza jest wirtualizacja.

"Postrzegam wydatki na IT jako barometr nastrojów w całym sektorze transport lotniczego. Liczba pasażerów i przychody rosną, a linie lotnicze koncentrują się przy planowaniu inwestycji na obszarach, które mają znaczenie strategiczne - takich jak IT. Wirtualizacja i cloud computing będą bardzo istotne dla wydajności IT i zarządzania kosztami" - stwierdził Paul Coby, prezes zarządu SITA i były dyrektor informatyki w Britsh Airways.

Linie lotnicze będą także rozwijały usługi mobilne, m.in. mobilną rejestrację pasażerów, zawiadomienia o statusie lotu na telefony komórkowe i elektroniczne odprawy pasażerów. Przewoźnicy oczekują, że do 2014 roku, 15% wszystkich pasażerów będzie używać telefonów komórkowych do odprawy.

Z badania wynika, że 85% linii lotniczych albo już sprzedaje (33%) albo planuje sprzedawać (52%) bilety przez telefony komórkowe do 2014 roku.

Ok. 70% linii lotniczych sprzedaje lub zamierza sprzedawać bilety w kioskach interaktywnych i za pośrednictwem sieci społecznościowych do 2014 roku. Obecnie 19% sprzedaje bilety w kioskach, a 16% w sieciach społecznościowych. Przykładem mogą być linie KLM, które zatrudniają 23 pracowników, zajmujących się na lotnisku w Amsterdamie obsługą wpisów na Tweeterze i Facebooku.


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy