Kluczowa kompetencja menedżera

Zawsze podziwiałem dobrych prezenterów, trenerów i wykładowców, którzy potrafili skupić na sobie uwagę odbiorców, przekazać cenne treści, przekonać do swoich racji.

IT Operations Manager na Europę w firmie Hempel. Członek rady dyrektorów IT. Pod jego kierownictwem Hempel (Poland) został nominowany w 2011 roku do tytułu Lider Informatyki. Absolwent studiów MBA i INSEAD. Działa w Klubie CIO od 2006 roku.

W pierwszym profesjonalnym kursie wystąpień publicznych uczestniczyłem podczas studiów MBA. W miarę upływu czasu i wzrostu liczby przeprowadzonych prezentacji doskonaliłem warsztat. Wciąż nad nim pracuję. Gdy biorę udział w dużych wydarzeniach branży IT lub zarządzania, obserwuję najlepszych prezenterów i ich techniki.

Kluczem do dobrego wystąpienia jest dobre przygotowanie tego, co i w jaki sposób chce się przekazać. Należy pamiętać, że to prezenter ma na sobie skupić uwagę, a nie slajdy, które powinny być tłem i uzupełnieniem. To on ma przekazać istotę zagadnienia, a wszelkie pomoce audiowizualne powinny jedynie podkreślać lub ilustrować najistotniejsze punkty wypowiedzi. Wielokrotnie brałem udział w prezentacjach, które ograniczały się do przeczytania przeładowanych treścią slajdów. W takim przypadku lepiej rozesłać prezentację e-mailem...

Język musi być dopasowany do odbiorcy. Używanie informatycznego żargonu przed zarządem nie wzbudzi zainteresowania, będzie wręcz irytować, podczas gdy będzie to odpowiednie podczas prezentacji dla działu IT. Gesty, język ciała oraz kontakt wzrokowy z odbiorcami są istotnymi uzupełnieniami arsenału środków skutecznego prezentera.

Aspekty techniczne również są ważne - nawet najlepszą prezentację może zepsuć nieodpowiedni projektor czy kłopoty z dźwiękiem. Należy to sprawdzić przed rozpoczęciem prezentacji. Warto zweryfikować, jaka jest widoczność z ostatnich rzędów - może treść na slajdach trzeba powiększyć.

Jedną z najważniejszych prezentacji w mojej karierze było przedstawienie studium przypadku dotyczącego utworzenia w Polsce Centrum IT Grupy Hempel. Pamiętam, że poleciałem do centrali dzień wcześniej wyłącznie po to, aby wykluczyć ewentualne "niespodzianki". Starannie przygotowałem się do zadania i wierzę, że zrobiłem to dobrze. Jasno przedstawiłem szczegóły projektu. Byłem przygotowany do udzielenia wyczerpujących odpowiedzi na zadane pytania. Tamta prezentacja na pewno pomogła w uzyskaniu pozytywnej decyzji.

Umiejętność sprawnej prezentacji to jedna z kluczowych kompetencji nowoczesnego menedżera. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że jest tym bardziej istotna, im wyżej znajduje się dana osoba w hierarchii organizacyjnej. Jest to szczególnie ważne dla nas, dyrektorów IT, gdyż często musimy prezentować projekty związane z technologią informatyczną dla szeroko pojętego "biznesu", który nie zawsze rozumie technologiczne aspekty. Wtedy umiejętne dobranie słownictwa i argumentów jest naprawdę istotne.

Sztuki prezentacji można i warto się nauczyć. Sam lubię występować publicznie i czerpię satysfakcję, gdy widzę zainteresowanie na twarzach słuchaczy.


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy