Czy pracownicy troszczą się o bezpieczeństwo?

Zdecydowana większość pracowników korzystających z urządzeń służbowych w miejscach publicznych ma świadomość zagrożenia, biernie i aktywnie dba o bezpieczeństwo danych i komunikacji, ale tylko nieco ponad 60% otrzymało w firmie stosowne przeszkolenie.

FOTO: StartupStockPhotos/Pixabay

Jak wynika z badania „Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych” najczęściej tego typu urządzenia służą do odbierania poczty elektronicznej (67%), komunikowania się z klientami (57%) i współpracownikami (56%). Respondenci używają ich też do korzystania z internetu (55%) i przechowywania firmowych plików (42%) . "Firmy coraz chętniej oferują możliwość pracy zdalnej, a urządzenia mobilne pozwalają w tym przypadku na równie efektywną pracę, co za biurkiem. Telefony zaprojektowane z myślą o zastosowaniach w biznesie, oprócz wielu przydatnych funkcji, są wyposażone w zaawansowane systemy zabezpieczeń" – mówi Daniel Szoszew, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Cyfrowego Centrum Serwisowego S.A., dystrybutora telefonów BlackBerry.

Zamiast biurka stolik w kawiarni lub pociągu

Co drugiemu pracownikowi zdarza się korzystać ze służbowych urządzeń elektronicznych w miejscach publicznych, np. w podróży, restauracji lub podczas konferencji.

Większość pracowników korzystających z urządzeń elektronicznych w miejscach publicznych (74%) deklaruje, że ma świadomość związanych z tym zagrożeń, a aż 90% stosuje się do zaleceń dotyczących bezpieczeństwa sieci.
Łączenie się z otwartymi, niezabezpieczonymi sieciami Wi-Fi w miejscach publicznych, a w szczególności logowanie się za ich pośrednictwem, np. do bankowości elektronicznej lub skrzynki mailowej stanowi poważne ryzyko. Może to grozić wyciekiem poufnych informacji, a nawet przejęciem kontroli nad urządzeniem.
Najczęstsze zagrożenia według badanych to kradzież danych (24%), włamania i ataki hakerskie (13%), korzystanie z publicznego Wi-Fi (10%), kradzież sprzętu i wyciek danych (7%).

Czy służbowe telefony są bezpieczne?

Telefony i przenośne urządzenia elektroniczne usprawniają komunikację i ułatwiają wykonywanie codziennych obowiązków, ale są furtką dla cyberprzestępców. Wykorzystanie w biznesie urządzeń mobilnych wymaga więc odpowiedniego przygotowania zarówno ze strony firmy, jak i samych użytkowników. Jak to wygląda w praktyce?

Przeważająca część respondentów została przeszkolona w zakresie zasad użytkowania służbowego telefonu (61%). Dużo, ale czy wystarczająco?

Firmowe urządzenia w większości przypadków posiadają też zabezpieczenia chroniące dane i prywatność (60%). Najczęściej jest to automatyczna blokada telefonu po określonym czasie nieużytkowania (49%) oraz uwierzytelnianie przy każdej próbie odblokowania (40%), a także szyfrowanie pamięci wbudowanej (35%) i karty SD (24%). Pracownicy zwykle dowiadują się o nich od osoby, która przekazuje im służbowy telefon (54%), podczas szkolenia z bezpieczeństwa (43%) lub podczas pierwszego włączenia urządzenia (32%).

O badaniu

Badanie „Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych” zostało przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja 2019 r. metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1002 aktywnych zawodowo użytkowników służbowych telefonów komórkowych przez SW Research na zlecenie Cyfrowego Centrum Serwisowego S.A., dystrybutora telefonów BlackBerry. Celem badania było sprawdzenie świadomości firm w zakresie ochrony danych cyfrowych, bezpieczeństwa użytkowania urządzeń elektronicznych, w tym służbowych telefonów komórkowych oraz związanych z tym zagrożeń. Cyfrowe Centrum Serwisowe S.A. prowadzi działalność z zakresu dystrybucji i serwisu urządzeń mobilnych. Najważniejszym celem realizowanej przez spółkę strategii jest świadczenie najwyższej jakości usług w oparciu o własne wieloletnie doświadczenie oraz zaufanie klientów. Wyniki badania przedstawiono podczas czerwcowego spotkania Klubu CIO.