Czemu małe pożyczki potrzebują dużego IT

Wpadasz we wściekłość, kiedy tracisz zasięg w swoim przenośnym urządzeniu? Złościsz się, gdy serwer poczty elektronicznej działa zbyt wolno? Cóż... spróbuj zaprojektować infrastrukturę IT, jeśli twój główny klient stacjonuje w najbardziej odległej wiosce świata.

Wpadasz we wściekłość, kiedy tracisz zasięg w swoim przenośnym urządzeniu? Złościsz się, gdy serwer poczty elektronicznej działa zbyt wolno? Cóż... spróbuj zaprojektować infrastrukturę IT, jeśli twój główny klient stacjonuje w najbardziej odległej wiosce świata.

Jiten Patel, CIO w fundacji non profit Finca (Foundation for International Community Assistance) stoi przed takim właśnie wyzwaniem. Finca udziela drobnych pożyczek - zwykle od 80 USD do 200USD - dla najbiedniejszych z biednych na rozpoczęcie własnego mikrobiznesu. Te przedsiębiorstwa zwykle skupiają się wokół wiejskich targowisk i zajmują się sprzedażą własnych wypieków, świeżych warzyw i rzemiosła. Licząca 50 000 członków Finca działa w 21 krajach Ameryki Łacińskiej, Afryki i Eurazji. Od 85 do 90% pożyczkobiorców stanowią kobiety.

Rok temu, kiedy Patel dołączył do Finca, sprawy IT były prowadzone wewnątrz każdego kraju członkowskiego przez lokalnych administratorów. Piętnastoletni system nie dawał rady udźwignąć cotygodniowych transakcji. Również w przypadku, gdy padł lokalny serwer, trudno było znaleźć na miejscu fachową obsługę IT do postawienia go na nogi.

Patel zdecydował umiejscowić operacje IT w trzech centralnych lokalizacjach. Współpracując z dostawcą (dopiero wkrótce zostanie on ogłoszony jako oficjalny dostawca), Finca stworzy system, w którym klienci będą uploadować dane z lokalnych odgałęzień do trzech hubów. Pierwotnym założeniem Patela było stworzenie bazującego na stronie WWW rozwiązania do uploadowania. Niestety, brak infrastruktury i komputerów w tych odległych regionach wymusił poszukiwanie innych rozwiązań, np. użycia kart elektronicznych. "Mając na uwadze kapryśne otoczenie, w jakim działamy, musimy rozważyć tryb offline" - mówi Patel.

Rozważa on również skorzystanie z ASP do dalszego zwiększania efektywności operacji. "Kiedy działasz w sektorze non profit, musisz mieć na uwadze każdego wydanego dolara. W naszym przypadku ten dolar może być spożytkowany w formie mikropożyczki dla naszego klienta".


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy