CSR i PR - bez pokrewieństwa, bez miłości

Doniosły CSR

Model innowacji CSR jest związany z umiejętnością przewidywania trendów społecznych i ekologicznych w strategiach marketingowych produktów. Definicja innowacji w tym przypadku jest zależna od branży, wyzwań globalnych, a także specyfiki i potrzeb otoczenia. Tożsamość i profil działalności firmy produkującej płyty CD są technologiczne, a więc innowacja łączyłaby się tutaj z wyborem dostawcy potrzebnych do produkcji surowców. Innowacja CSR dotyczy zwiększania wartości firmy w systemach, w których funkcjonuje.

Przyszłe analizy i badania dotyczące społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw będą sprawdzać indywidualne dla każdej firmy określenia: czym jest dla jej podstawowej działalności biznesowej CSR? gdzie leży źródło innowacji? czy dialog partycypacyjny z wybranymi interesariuszami jest wystarczający, aby określić najważniejsze obszary rozwoju odpowiedzialnego biznesu? Przecież odpowiadanie na oczekiwania ogółu może zabijać oryginalność, wyjątkowość.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Technologia i marketing
  • Microsoft zapowiada nową linię małych modeli językowych AI

Społeczna odpowiedzialność organizacji zależy od współpracy pomiędzy głównymi sektorami umowy społecznej. Struktury demokratyczne umowy społecznej wymagają ciągłych negocjacji, ponieważ cechą demokracji nie jest stałość. Marcin Król w "Filozofii politycznej" słusznie zauważa, że "demokracja, odmiennie niż inne ustroje, wymaga nieustannej pracy intelektualnej, nieustannie odnawianej podbudowy intelektualnej, dlatego właśnie, że nieustannie się zmienia i wciąż są nowe powody do pozytywnej nieufności demokratycznej. Ale też na tym polega wszelkie historyczne zwycięstwo demokracji. Po raz pierwszy w dziejach ludzie zdecydowali się zaryzykować życie w ustroju, którego naczelną cechą nie jest stabilność i bezpieczeństwo, lecz zmiana i nowe perspektywy historyczne". Strategiczne i poważne traktowanie społecznej odpowiedzialności przez organizacje wydaje się w tym kontekście nieodzownym elementem kształtowania demokracji. Demokracja czyni ten proces możliwym. Jak powiedział John Dewey w 1927 r., to właśnie "aktywna, głośna i uczestnicząca opinia publiczna jest sercem demokratycznych społeczeństw".

Przypisy

(1) Adamus-Matuszyńska A., "Firma społecznie odpowiedzialna szansą na przetrwanie w turbulentnych czasach", Gdańsk 2005.

Autorka wykorzystała fragmenty swojej pracy doktorskiej.

Autorka wykorzystała fragmenty swojej pracy doktorskiej.


TOP 200