Big Data w oczach biznesu

CIO:Czy jednak wobec tego to rzeczywiście właściwy czas dla Big Data w bankach? Z czego wynika zainteresowanie? Jakie nadzieje wiąże z tym Alior?

Na rynku bankowym nie było de facto referencji, punktów odniesienia związanych z podejściem przez sektor finansowy do tematu Big Data. Ani w Polsce, ani za granicą. Myślę tu o spójnym podejściu, które może pochwalić się sukcesami.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Nasze intencje to personalizowanie, indywidualizowanie kontaktu z klientem, dopasowanie produktów, tworzenie oferty, z której klient z większym prawdopodobieństwem wybierze odpowiednie dla siebie rozwiązanie. Chcemy podsuwać klientom dogodne rozwiązania, przedstawiać możliwe scenariusze prowadzenia finansów. Pragniemy trafnie, ekonomicznie i efektywnie reagować na potrzeby klienta. Nasze propozycje mają być precyzyjne, we właściwym czasie oferować odpowiedni produkt finansowy albo działanie.

CIO:A wykonawcy?

Jestem przekonany, że powinien powstać zespół ludzi renesansu, którzy wraz ze znajomością aparatu matematycznego i statystycznego wiedzą, jak firma prowadzi interes, a także interesują się tym, co się dzieje na świecie, zjawiskami społecznymi i ekonomicznymi. Wtedy hipotezy, które będą weryfikowali na podstawie wyselekcjonowanych danych, mają szansę być czymś więcej niż odpowiedzią na pytania typu: "wzrosło czy zmalało". Chodzi więc o to, aby także interpretować, wnioskować, co dla banku mogą znaczyć takie czy inne obserwacje.

Oczywiście, nie ma studiów, które by nam wykształciły "data scientists", to wypadkowa doświadczenia przy budowie i obsłudze hurtowni danych, przy wdrażaniu i pracy z CRM oraz modeli zachowań i predykcji danych. A dodatkowo ciekawość, chęć poszukiwania dziwnych, nieoczekiwanych korelacji.

CIO:Ale stworzenie metody pracy z Big Data jest niezbędne, choćby po to, aby chroniąc się przed zalewem danych, ustrzec się przed zalewem nieistotnych, nieprzekładalnych na życie firmy obserwacji i ustaleń, niekiedy sprzecznych z ustaleniami z innych źródeł, którymi firma wspiera swoje procesy decyzyjne.

W Alior Banku powstała tzw. fabryka hipotez. Budujemy hipotezy i potem jest etap weryfikacji. Po przeprowadzeniu eksperymentu z całego zbioru zostają te potwierdzone, z których następnie komponowany jest finalny model - wniosek przekładany na działania firmy. Działania wokół hipotez muszą mieć charakter mierzalnego, powtarzalnego oraz nadzorowanego procesu. Hipoteza tworzona przez zespół interdyscyplinarny, planowanie eksperymentu i rozpisanie hipotez cząstkowych, wykonanie eksperymentu, zebranie danych, ponowne planowanie, itd.

CIO:Tak pracują współcześni fizycy jądrowi.

Nie będę ukrywał, że właśnie wśród nich obecnie poszukujemy chętnych do pracy przy Big Data. Mamy nadzieję, że absolwenci tego kierunku niebawem do nas dołączą. Współpraca z uczelniami jest bardzo ważna, i to nie tylko w zakresie rekrutacji..

CIO:Proszę o przykład.

Jesteśmy jedną z dziewięciu firm, w tym jedynym bankiem, współpracujących nad Big Data z Massachusetts Institute of Technology (MIT) w Cambridge, USA. Ze strony MIT w projekcie uczestniczą takie autorytety, jak prof. Andrew Lo, w konsorcjum jesteśmy z takimi tuzami, jak: Microsoft, Intel, Samsung czy Huawei, niedawno dołączył British Telecom. Współpraca z uczelniami polskimi wymaga nieco więcej czasu i determinacji, jest problem, aby pracować w tym samym tempie, trybie. Mam nadzieję, że już niedługo będziemy mogli powiadomić o rozpoczęciu takiej współpracy. Bardzo nam zależy na zbudowaniu ekosystemu, środowiska naukowo-biznesowego, które będzie żyło tematem, zasilało go pomysłami, dyskutowało osiągnięcia, doświadczenia, dzieliło się wiedzą. Dla uczelni taka współpraca to z pewnością możliwość przetestowania na realnych przypadkach modeli teoretycznych. Korzyść jest obopólna.

CIO:Do wykorzystania Big Data potrzebna jest dojrzałość organizacyjna (punktem odniesienia może być model BDA IDC). Jakie są doświadczenia Alior Banku?

Firmy, które jeszcze nie zdecydowały się, czy rozpoczynać projekty typu Big Data, mają możliwość sprawdzenia swojego przygotowania poprzez modele niedawno opublikowanego BDA IDC. Dla Alior Banku nie ma już pytania "czy" oraz "kiedy". Pozostało nam jedynie pytanie, jak to najlepiej i najszybciej wdrożyć, pamiętając o etapach Small Data i Big Data, o których mówiliśmy wcześniej.

CIO:Big Data a CMO i marketing. Czy popyt ze strony CMO stworzy koniunkturę na projekty związane z Big Data? Jak wpasować CMO w tę współpracę?

CMO i marketing to obszary biznesowe najbardziej zainteresowane wynikami pracy nad projektami Big Data. Nie można jeszcze stwierdzić, że tylko te obszary wygenerują istotny popyt na Big Data, ale z pewnością będą jego głównymi beneficjentami.

CIO:Wizualizacja Big Data to jeszcze jeden wymiar zmiany. Czy zgadza się Pan z opiniami, że to kropka nad "i", element niezbędny w całej układance?

Odpowiednia metoda wizualizacji pomoże wzbogacić wyobrażenie znacznej grupy osób o wiedzy zawartej w wielkiej rzeszy danych, lepiej zrozumieć i, co ważniejsze, znaleźć nowe informacje oraz relacje w nich zawarte. Zgadzam się, że bez właściwej i nowatorskiej wizualizacji nie będzie szansy dotrzeć do większej grupy odbiorców z tym, co wytworzy Big Data.

Tomasz Motyl

Alior Bank

Chief Development Officer

Od marca 2013 odpowiedzialny za rozwój po stronie biznesowej oraz poszukiwanie rozwiązań innowacyjnych mogących przynieść przewagę konkurencyjną, m.in. w zakresie Big Data oraz CRM. Ma 19-letnie doświadczenie w bankowości w zakresie rozwiązań IT. Współautor nagrodzonych rozwiązań projektu Alior Sync: 2012 BAI Waszyngton -Finacle Global Banking Innovation - Disruptive Innovation in Banking Award oraz The Banking Technology Awards London 2012 in Best Internet Banking Services Provider. Laureat nagrody Chief Innovation Officer of the Year 2011, przyznawanej przez PwC oraz Forbes Polska.


TOP 200