Empik rośnie cyfrowo

Informatyka stała się jednym z głównych oręży w zaciętej walce o klienta w branży handlu detalicznego. O strategii, która już nie dzieli się na biznesową i IT, rozmawiamy z Dariuszem Stolarczykiem, który stoi na czele Działu IT Grupy Empik Media & Fashion oraz zarządza Grupą Digital, odpowiedzialną za dystrybucję szeroko pojętego cyfrowego kontentu.

CIO: Ma Pan wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu w sektorze handlu detalicznego. Jak w ostatnich latach ewoluuje w tej branży IT?

Rynek w ostatnich latach bardzo się zmienił. Stał się bardziej konkurencyjny, znaczenia nabrały nowe kanały sprzedaży. Detaliści muszą coraz lepiej rozumieć to, czego potrzebuje i oczekuje klient, w jaki sposób się to zmienia i umieć przełożyć to na ofertę. CRM jest coraz bardziej rozbudowany, powstają kolejne generacje programów lojalnościowych.

Dzisiaj w centrum uwagi firm jest cięcie kosztów oraz optymalizacja zapasów. Do tego potrzebne jest "twarde IT". Z drugiej strony musimy znaleźć metody zwiększenia sprzedaży bez wzrostu nakładów.

CIO:W jaki sposób IT bez dodatkowych dużych nakładów jest teraz w stanie wspierać biznes?

Nie wydajemy pieniędzy na rozbudowę infrastruktury IT. Inwestujemy w rozwiązania, które zwiększają sprzedaż i sposób zarządzania towarem.

Szukamy rozwiązań, które dają zwrot z inwestycji krótszy niż rok. Jeszcze kilka lat temu myśleliśmy w perspektywie kilku lat. Dziś podejmujemy

decyzje budżetowe, szczegółowo konsultując się z innymi działami. Najważniejsze, aby IT pomagało w realizowaniu konkretnych potrzeb biznesowych.

CIO:Jak przekonać zarząd, że inwestycje w IT są niezbędne?

Każdy dobry dyrektor finansowy dba o to, żeby wynik był zoptymalizowany. Trzeba też sobie strategicznie powiedzieć, co się chce osiągnąć w ciągu najbliższych lat. Zrobić dobry biznesplan, zasymulować, ile będzie nas to kosztowało, jakie są potencjalne korzyści i później się tego trzymać.

CIO:Dostawcy przyznają, że klienci naciskają na coraz krótszy czas ROI. Czy z Pana punktu widzenia ulegają tej presji?

Myślę, że polscy dostawcy zaczynają to inteligentnie wykorzystywać, podsuwając stosowne rozwiązania, na przykład cloud computing.

IT staje się taką "wtyczką w gniazdku": jest dobry dostawca, dostarcza działający internet w sklepie, nie martwię się o infrastrukturę, mogę się zająć strategią, sprzedażą, nowoczesnymi rozwiązaniami. Natomiast dostawcy IT muszą coraz lepiej znać się na finansach i lepiej rozumieć nasz biznes.

Z częścią dostawców nie rozmawiam już w ogóle na temat konkretnych aplikacji, skupiając się na rozwiązaniach biznesowych, które wprowadzili nasi benchmarkowi konkurenci na świecie.

CIO:Czy zdarza się, że szacunki zwrotu z inwestycji w systemy IT mijają się z prawdą?

W modelu idealnym prognozujemy wpływ na sprzedaż, biorąc pod uwagę wskaźniki możliwie najbardziej zachowawcze. Patrzymy na benchmarki światowe i staramy się je odpowiednio pomniejszyć. Koszty staramy się szacować w miarę rozsądnie. Przy takich założeniach jesteśmy bezpieczni. Jedyne, co może się wydarzyć, to większa od przewidywanej sprzedaż.

CIO:Czy jednym z czynników sukcesu jest ścisła współpraca IT z działem sprzedaży?

IT jest zaangażowane we współdefiniowanie potrzeb i oczekiwanych efektów. Koledzy z działu sprzedaży korzystają z dostarczanych przez nas narzędzi i są rozliczani z wyników sprzedaży, dlatego czują się współodpowiedzialni za technologię.

Technologia może tu zdziałać bardzo wiele. Może sprawić, że e-sklep będzie przyjazny, prosty w obsłudze, co przekłada się na większą liczbę transakcji. Może zapewnić dodatkowe funkcjonalności, podpowiedzieć dalsze zakupy. Poza tym rozwiązania IT pozwalają na efektywne dostarczanie cyfrowych treści do coraz bardziej mobilnych klientów - na telefony, tablety, w postaci plików ściągalnych czy streamingu.

CIO:A innowacje technologiczne? Kto inicjuje innowacje technologiczne w EMF?

Do wyboru są setki rozwiązań i ciągle powstają nowe. My chcemy wdrażać systemy, które przekładają się na wzrost sprzedaży. Nie chodzi o giełdę nowinek, ale wybór takich rozwiązań, które przyniosą oczekiwany zwrot z inwestycji.

Wszyscy podróżujemy, poznajemy najnowsze światowe rozwiązania. Jeśli koledzy z działów sprzedaży uważają, że dane rozwiązanie pozwoli skutecznie zwiększyć przychody, my staramy się je w miarę szybko wdrożyć i uruchomić.


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy