Złotonośne piaski dobrych decyzji

Sprawniejszy system logistyki pozwala odciążyć sprzedawców, którzy nie muszą już tłumaczyć się klientom z opóźnień, i służby finansowe, które rejestrują mniejszą liczbę przeterminowanych należności i sprawniej planują płynność finansową. Kiedy użytkownicy, pokonując "tarcie poznawcze", nauczą się korzystać z podstawowych możliwości nowego systemu, w naturalny sposób z czasem zaczną wykorzystywać także jego zaawansowane funkcjonalności. Jedna trafna inwestycja pociąga za sobą łańcuch pozytywnych następstw. Decyzja chybiona w takiej samej skali wpływa negatywnie. ROI, będąc fotografią policzalnych skutków inwestycji, rzadko uwzględnia cykl ciągłych usprawnień, które są jej wynikiem. Kalkulacja ta ma jednak ogromną zaletę - pokazuje potencjalnie zyskowne zastosowanie.

Skoro w wielu przypadkach koszt informatyki jest nieunikniony, to sens ma pytanie, jak wykorzystać planowane zasoby? Poprawna kalkulacja ROI w informatyce pokazuje przede wszystkim w sposób przekonujący potencjalnie zyskowne zastosowanie. Mimo to rozliczanie informatyki poprzez kalkulację ROI jest zafałszowane, ponieważ koszty niemal w pełni księgują się po stronie budżetu IT, a zyski po stronie osób i działów, które korzystają z danych.

ROU - zwrot z użytkowania

Zarządzanie korporacyjnym IT zawsze ma związek z zarządzeniem wiedzą, kulturą, zdolnością uczenia się i adaptacji organizacji. Postępy integracji systemów nie pozwalają już zastąpić głównego bohatera jego fantomem. Głęboka znajomość technologii może być i jest niewątpliwie sztuką, rodzajem wtajemniczenia dostępnego ludziom szczególnie uzdolnionym, jednak mimo to infrastruktura IT jest ledwie doppelgangerem tego, czym może być korporacyjna informatyka. Kluczowym zadaniem IT z punktu widzenia interesu przedsiębiorstwa jest jak najlepsza obsługa użytkownika. Jest to nie tylko sens istnienia firmowego IT, ale także największy obszar potencjalnego rozwoju.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Patrząc na cały tort korporacyjnej informatyki, wskroś wszystkich jej warstw można zobaczyć, że zarządzanie nią jest zagadnieniem szerszym, niż się początkowo wydaje.

Na samym szczycie korporacyjnej informatyki znajduje się zarządzanie wiedzą i strukturą informacji. Aplikacje i infrastruktura są tu narzędziami, które powinny realizować zaplanowane i zaprojektowane wspólnie z użytkownikami usługi informacyjne. Rola CIO jest więc rolą pośrednika. Mając znajomość najnowocześniejszych technologii, musi rozumieć wysokie wymagania współczesnego biznesu. Podpowiadając użytkownikom możliwe usprawnienia w wyniku zastosowania informatyki - informatykom tłumaczy wymagania końcowych konsumentów stosujących najnowszą technologię w biznesie. Posiadając wynikający z szerokich kompetencji autorytet, mogąc decydować samemu, powinien starać się budować szerokie forum dyskusji o korporacyjnej informatyce i stymulować podejmowanie ważnych decyzji w zespołach złożonych ze specjalistów różnych dziedzin. Ze względu na wykorzystanie najnowszych - kosztownych, ale przy tym wydajnych - technologii aktywności te wiążą się z dającymi się zaobserwować skutkami finansowymi i wprost dotyczą sposobu funkcjonowania firmy na rynku. Atrybuty korporacyjnej informatyki: koszt, dostępność, wydajność, bezpieczeństwo, struktura i jakość informacji, zdolność adaptacji zależą bezpośrednio od sposobu decydowania o nakładach na nią.

Rozwiązanie zadania stojącego przed CIO jest niemal tak trudne jak kwadratura koła. Jak wiadomo, rozwiązanie tego zadania wymaga znalezienia sposobu wykreślenia kwadratu o powierzchni równej powierzchni koła. Chodzi więc w pewnym sensie o sposób przetransformowania kwadratu w koło, jednego kształtu powierzchni w drugi. Zadaniem CIO jest przekształcenie, przetworzenie wysokich kosztów inwestycji w korporacyjną informatykę, w finansowe zyski firmy. W odróżnieniu od swojego geometrycznego odpowiednika rozwiązanie zadania związanego z korporacyjną informatyką może przynieść wprost kwadratowe zyski.

Trzy warstwy korporacyjnej informatyki

Zasadniczy zwrot z inwestycji w IT następuje w fazie użytkowania. Celem powinno więc być usprawnienie procesu obsługi użytkownika. Poniżej kluczowe czynniki sukcesu w trzech warstwach korporacyjnej informatyki:

Warstwa I - INFRASTRUKTURA:

  • zarządzanie cyklem życia infrastruktury (zakupy, wymiana sprzętu, konserwacja, utylizacja)

    Warstwa II - DANE:

  • zarządzanie dostępnością usług SLA (serwis, HA - wysoka dostępność, disaster recovery, help desk, ESM - zarządzanie systemami)

  • zarządzanie bezpieczeństwem systemu (polityka bezpieczeństwa)

    Warstwa III - WIEDZA:

  • zarządzanie strukturą informacji (czyli aplikacje - ERP, e-mail, www, hurtownie danych, MIS, obieg dokumentów, CRM)

  • zarządzanie wiedzą (czyli zarządzanie zawartością aplikacji oraz uczeniem się organizacji i użytkowników)

  • zarządzanie personelem IT

    Z punktu widzenia procesu obsługi użytkownika istotne atrybuty korporacyjnej informatyki to: koszt, dostępność, wydajność, bezpieczeństwo, struktura i jakość informacji, zdolność adaptacji.


  • TOP 200