Zarządzanie IT a wzrost wartości
- Remigiusz Orzechowski,
- 01.03.2006
Dopasowanie strategiczne IT
Obecnie w większości przedsiębiorstw planowanie IT nie jest powiązane z wymaganiami wynikającymi ze strategii całego przedsiębiorstwa, lecz jest podporządkowane taktycznym potrzebom poszczególnych jednostek biznesowych. Finansowanie projektów IT uzyskuje jednostka, która ma większą siłę "polityczną". W efekcie naczelne kierownictwo nie widzi powiązania wydatków na technologię informacyjną z realizacją celów strategicznych całego przedsiębiorstwa. Również zwrot z inwestycji jest niezadowalający.
Aby to zmienić, menedżerowie muszą strategicznie planować popyt i podaż usług IT. Przetłumaczenie strategii przedsiębiorstwa na stwierdzenia, które IT zrozumie (tzw. intencje strategiczne), pozwoli z jednej strony opisać zapotrzebowanie na usługi IT generowane przez cele strategiczne firmy (tzw. wymagania strategiczne IT), a z drugiej strony - opisać przyszłą podaż usług IT (za pomocą strategicznej agendy IT). W efekcie menedżerowie biznesowi i IT będą mogli osiągnąć konsensus w kwestii kierunku rozwoju przedsiębiorstwa oraz tego, jak IT może ten rozwój wspomagać. Wzrośnie również efektywność inwestycji.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Strategiczne dopasowanie IT jest raczej podróżą niż miejscem przeznaczenia. Jest procesem, który nigdy się nie kończy. Polega na poruszaniu się w dobrym kierunku i lepszym dopasowaniu niż konkurenci. Dopasowanie strategiczne IT oznacza zarówno dopasowanie strategii, jak i operacji IT do strategii przedsiębiorstwa.
Konieczność dopasowania strategicznego technologii informacyjnych rodzi zatem dla menedżerów wiele zadań, do których należą:
- dopasowanie strategii IT do strategii przedsiębiorstwa i odpowiedniej jej dystrybucji (kaskadowanie);
- zapewnienie, że IT dostarcza zakładane efekty (dostawy na czas i w budżecie, z odpowiednią funkcjonalnością i zakładanymi korzyściami) poprzez jasno określone oczekiwania i miary;
- bilansowanie inwestycji pomiędzy systemy, które wspomagają przedsiębiorstwo w jego obecnej postaci, oraz te, które przekształcają firmę lub tworzą infrastrukturę, która umożliwia wzrost i konkurowanie w nowych obszarach;
- skupienie się na jak najefektywniejszym wykorzystaniu zasobów.
Optymalne wykorzystywanie i alokowanie zasobów IT
Kluczem do wysokiej efektowności IT są optymalne inwestycje oraz optymalne wykorzystanie i alokowanie posiadanych zasobów IT w procesie świadczenia usług dla biznesu. Zarówno nowe inwestycje, jak i wydatki na bieżącą działalność IT muszą być dopasowane do potrzeb wynikających ze strategii przedsiębiorstwa. Wyższy priorytet (i większe zasoby) powinny uzyskiwać inicjatywy o większej wartości dla biznesu. O ile w praktyce przedsiębiorstwa badają jeszcze efektywność nowych inwestycji w IT, o tyle już bardzo rzadko podejmują wysiłki związane z optymalizacją wydatków przeznaczanych na bieżącą działalność IT. Jest to kolosalny błąd, bo jak wskazują badania Gartnera (rysunek 4), wydatki na utrzymanie i rozwój obecnego portfolio IT pochłaniają aż 85% środków przeznaczanych na IT.
Przyczyną takiego stanu rzeczy jest jeszcze mniejsze zrozumienie przez menedżerów operacyjnej działalności działu IT i w związku z tym niemożność odpowiedniego zarządzania tym obszarem. Rozwiązanie tego problemu może stanowić zaimplementowanie w przedsiębiorstwie ITIL-u - zestawu powiązanych ze sobą najlepszych praktyk, których celem jest obniżenie kosztów IT, przy jednoczesnym podnoszeniu jakości usług świadczonych biznesowi. Jest to światowy standard opracowany przez ekspertów, konsultantów i praktyków, skoncentrowany na dostarczaniu usług IT, a nie na technologii. Stanowi wspólny słownik pojęć i platformę komunikacyjną zarówno wewnątrz IT, jak i na linii IT - biznes. ITIL mówi, co należy robić, ale nie mówi, jak to należy robić, dlatego też powstają modele oparte na ITIL, lecz zawierające szczegółowe rozwiązania i rozszerzenia. Należą do nich m.in.: Microsoft Operations Framework (MOF), IT Service Management Reference Model (ITSM), Implementation of Process-oriented Working Model (IPW) oraz ISM (Integrated Service Management). Dzięki wdrożeniu ITIL firma zyskuje wiele korzyści, do których należą:
- redukcja kosztów (działalność operacyjna IT zaczyna być zarządzana na zasadach biznesowych);
- sprawniejsza komunikacja (IT i biznes potrafią się porozumieć);
- lepsze relacje z klientem (IT skupia uwagę na korzyściach biznesu);
- zarządzanie jakością (zakłada ciągłe doskonalenie IT).
Pomiar efektywności IT
Pomiar efektywności IT polega na śledzeniu realizacji projektów oraz monitorowaniu procesu świadczenia usług IT. Dzięki takiemu pomiarowi firma zyskuje wiele korzyści, należą do nich: lepsze usługi, bardziej efektywna alokacja zasobów, wyższa wydajność systemów, większa produktywność pracowników, a także promowanie kultury organizacji nastawionej na osiąganie lepszych rezultatów.
Miary efektywności IT można podzielić na obiektywne i subiektywne. Obiektywne miary efektywności są łatwe do zmierzenia. Można ich używać do porównań między przedsiębiorstwami. Należą do nich przykładowo: udział wydatków na IT w przychodach, udział wydatków na działalność operacyjną IT w całości wydatków na IT, wysokość wydatków na IT w przeliczeniu na pracownika, liczba komputerów przypadająca na pracownika, średni czas oczekiwania na połączenie z help deskiem, liczba aplikacji starszych niż 3 lata, udział kosztów utrzymania oprogramowania w całości wydatków na IT etc.
Dużo istotniejsze są jednak miary subiektywne. Odzwierciedlają one oczekiwania wszystkich interesariuszy. Są trudne do pomiaru i nie nadają się do porównań między przedsiębiorstwami. Umożliwiają pomiar potrzeb biznesowych, tj. funkcjonalność, jakość, efektywność kosztową etc. Przykładami takich miar są m.in.: odpowiedniość, dostępność, niezawodność, bezpieczeństwo, funkcjonalność, poziom jakości, dopasowanie do potrzeb biznesowych.
Skończył się czas uzyskiwania łatwej przewagi konkurencyjnej w oparciu o IT. Technologie informacyjne muszą być zarządzane tak jak każdy inny zasób, ze swoją wartością, która jest mierzona stopniem, w jakim IT przyczynia się do poprawy wyników przedsiębiorstwa. Musi nastąpić przejście od pomiaru wyników IT na podstawie generowanych kosztów i statystyk dotyczących niezawodności do pomiaru strategicznego dopasowania do strategii przedsiębiorstwa. Planowanie biznesowe i IT powinno zostać zintegrowane. Wszystkie wydatki na IT (bieżąca działalność i nowe projekty) muszą być dopasowane do strategii przedsiębiorstwa. Inwestycje w IT powinny być priorytetowane, biorąc pod uwagę ich wpływ na poprawę wyników przedsiębiorstwa. Wydajność IT (od strony biznesowej i technologicznej) musi być na bieżąco śledzona. Wówczas wartość tworzona przez IT w największym stopniu przekładać się będzie na wzrost wartości całego przedsiębiorstwa.
Autor jest wykładowcą i doradcą przedsiębiorstw w zakresie rozwiązań IT Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
<sup>1</sup> Kaplan R., Norton D.: "Strategy Maps. Converting intangible assets into tangible outcome", Harvard Business School Press, Boston 2004.
<sup>2</sup> Kaplan R., Norton D.: "Strategy Maps. Converting intangible assets into tangible outcomes", Harvard Business School Press, Boston 2004.
<sup>3</sup> ITIL Survive.