Z wizytą u CSO
- 15.12.2010
W Polsce ubezpieczenia, np. od kradzieży wrażliwych danych klientów, nie są tak popularne. "Firmy ubezpieczeniowe powinny szerzej oferować takie narzędzia, dopasowane do specyficznych polskich warunków" - podkreśla Jeremi Gryka.
Azja w awangardzie bezpieczeństwa?
Zaledwie 68% europejskich firm twierdzi, że przykłada dużą wagę do ochrony wrażliwych danych klientów, podczas gdy w innych regionach ten odsetek jest wyższy - w Azji 80%, w Ameryce Płn. - 80%, w Ameryce Płd. - 76%. "Jest to dość zaskakujące. Myślę, że może to po prostu oznaczać, iż w Europie ochrona tych danych jest oczywistością, tylko jednym z wielu elementów, do których przykładamy wagę. Nie uważam, by w Europie poziom bezpieczeństwa danych osobowych w firmach był niższy niż np. w Azji" - komentuje Jeremi Gryka.
Zobacz również:
- Specjaliści cyberbezpieczeństwa zadowoleni z pracy
- Dzięki tej umowie polska policja zyska wiedzę i narzędzia zapobiegające cyfrowym zagrożeniom
- 9 cech wielkich liderów IT
W Europie wciąż na niskim poziomie pozostaje wgląd w wydarzenia związane z bezpieczeństwem, firmy mogą być nieświadome prawdziwego znaczenia, jakie ma dla ich organizacji bezpieczeństwo.
Od wielu lat odsetek respondentów, którzy twierdzili, że nie wiedzą o kluczowych faktach związanych z bezpieczeństwem, był ogromny. W 2007 r. aż 40% ankietowanych nie wiedziało, że w ostatnim roku wydarzyły się incydenty zagrażające bezpieczeństwu firmy. Dziś ten odsetek wynosi 23%. W 2007 r. niemal połowa (45%) nie wiedziała, jakiego rodzaju incydenty wystąpiły. Dziś jest to już tylko jedna trzecia.
Tymczasem zwiększa się liczba incydentów, które mają wpływ na całą firmę i powodują straty finansowe - wspomina o nich co piąty respondent, zdarzają się także kradzieże własności intelektualnej (15%) albo incydenty w swoich skutkach szkodliwe dla marki lub reputacji. Autorzy raportu spodziewają się, w związku ze wzrostem tych liczb, presji na zwiększenie budżetów na bezpieczeństwo w przyszłości.
Bezpieczeństwo informacji w firmie staje się coraz bardziej zwrócone w kierunku klienta, wspierania biznesu i strategicznego budowania wartości. Także w Polsce. "W niektórych organizacjach, np. w obszarze usług finansowych, departamenty bezpieczeństwa nie odstają od tego, co widać na Zachodzie, w Europie, ich siła w organizacji, ich możliwości działania, wsparcie w zarządzie często bywają na najwyższym poziomie" - mówi Jeremi Gryka.