Władza menedżerów

Konflikt interesów

Problem lojalności powstaje też zawsze wówczas, gdy dyrektor ma osobiste korzyści z transakcji, których stroną jest korporacja. Dotyczy to także wszelkich kontraktów serwisowych pomiędzy dyrektorem a korporacją, które wykraczają poza obowiązki roli dyrektora. Byłoby najlepiej, gdyby w okresie zasiadania w radzie zostały one całkowicie zawieszone.

Konflikt interesów pojawia się wtedy, gdy w materialne transakcje z korporacją wchodzą dyrektor, członek rodziny lub inny podmiot, w którym dyrektor jest współwłaścicielem, prowadzi z nim interesy lub zajmuje formalną pozycję. Transakcja jest uznana za „materialną”, jeśli jest na tyle znacząca pod względem finansowym, że może wpłynąć na ocenę sytuacji przez dyrektora. Najlepiej, gdyby udało się nie dopuszczać do tego typu transakcji.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

W sytuacji konfliktu interesów zarówno dyrektor, jak i cała rada powinni być zainteresowani dostarczeniem szczegółowych wyjaśnień i prowadzeniem tych transakcji w sposób minimalizujący konflikt. Przede wszystkim, obowiązek lojalności wymaga, aby dyrektor w pełni ujawnił wszystkie informacje dotyczące tej transakcji. Niedopuszczalne jest wysuwanie przez dyrektora na posiedzeniu rady argumentów za przeprowadzeniem tego typu transakcji. Po przedstawieniu wszelkich informacji dyrektor powinien opuścić posiedzenie, zostawiając sprawę osądowi pozostałych członków rady. Oni zaś powinni zmusić się do rozważania jej w taki sposób, jakby była związana z kompletnie obcą osobą.

Tak zwany problem corporate opportunity pojawia się wówczas, gdy dyrektor uczestniczy w przedsięwzięciach, którymi korporacja także może być zainteresowana. Sprawa otwartej konkurencji jest stosunkowo prosta i wymaga decyzji rady. Dużo bardziej skomplikowana jest sytuacja, gdy dyrektor zamierza inwestować w przedsięwzięcia, w które korporacja także chciałaby zainwestować, gdyby o takich możliwościach wiedziała. Dyrektor powinien konsultować z kierownictwem korporacji, jeśli jego zamierzenia inwestycyjne odnoszą się w jakiś sposób do obszarów gospodarki czy rynku, w których korporacja prowadzi swoją działalność. Prawo wymaga, aby w sytuacji naruszenia tej zasady dyrektor przekazał przedsięwzięcie korporacji po kosztach, bez oczekiwania zapłaty za możliwy wzrost korzyści czy wartości pracy już włożonej w rozwój projektu. Z drugiej strony, dyrektor, który wcześniej przedstawił tę możliwość korporacji, ma swobodę w rozwijaniu swojej działalności, jeśli korporacja z propozycji nie skorzystała. Zakładamy oczywiście, że dyrektor przedstawił otwarcie wszelkie informacje i nie wpływał na decyzję rady w tej sprawie.

Osobista odpowiedzialność

Większość oskarżeń przeciwko dyrektorom jest wnoszona przez akcjonariuszy. Wiele z nich dotyczy procesów o naruszenie prawa o obrocie papierami wartościowymi. Inne dotyczą naruszenia obowiązków powierniczych, wynikających z braku należytej staranności lub z niedostatku lojalności. Zwykle zarzuty braku troski są łagodniejsze niż zarzuty o brak lojalności. Prawo zawsze było surowsze dla nielojalnych, łatwiej zaś wybaczało błędy wynikające z niewłaściwej oceny sytuacji biznesowej.

Większość spraw, którymi zajmuje się rada, jest chroniona od odpowiedzialności poprzez zasadę business judgment. Ta prawnicza doktryna została zaprojektowana w celu ograniczenia interwencji akcjonariuszy we władzę rady dyrektorów. Wiele rutynowych decyzji rady nawet nie byłoby przyjętych przez sąd do rozpatrywania i nie mogłoby stanowić przedmiotu rozpraw sądowych. Większość spraw dotyczących zarzutu niedostatecznej staranności jest trudna do wygrania. Wygranie procesu wymaga udowodnienia zaniedbania podczas podejmowania decyzji lub braku efektywnych mechanizmów nadzoru.

Dużo trudniej jest obronić zarzuty naruszenia zasad lojalności. Wtedy ciężar uwolnienia się od tych zarzutów spoczywa na dyrektorze, który musi udowodnić, że transakcja była przeprowadzona według reguł sztuki lub że jakieś przedsięwzięcie realizowane wspólnie przez korporację i dyrektora było zgodne z obowiązującymi regułami i uzyskało aprobatę rady. Jeśli taka transakcja była wcześniej przez radę zaakceptowana, ciężar udowodnienia nielojalnego postępowania przechodzi na podających do sądu. Muszą oni udowodnić winę. Jeśli zarzut nielojalności się potwierdzi, to dyrektor musi dać korporacji zadośćuczynienie za poniesione straty w formie zwrotu własnych korzyści lub odszkodowania za skutki określonych strat.

Sprawy sądowe dotyczące ładu korporacyjnego są trudne i zwykle ciągną się długo, nieraz kilka lat. Powstaje więc problem pokrycia kosztów procesowych, nawet wówczas, gdy wyrok okaże się korzystny dla dyrektora. Przez określony czas musi być opłacana opieka prawna i należy pokrywać inne koszty. Ważne, by wiedzieć wcześniej, czy formuła ubezpieczeń dyrektorów, wykupionych przez firmę, w dostatecznym stopniu minimalizuje ryzyko dyrektora oraz czy pozwala na awansowanie tych wydatków odszkodowaniami. Odszkodowania powinny włączać zwrot przez korporację kosztów postępowania sądowego i opieki prawnej oraz ewentualnych strat poniesionych z tytułu roszczeń w stosunku do dyrektora rady. Naturalnie, mówimy tu o ograniczaniu tych roszczeń jedynie do zagadnień wynikających z tytułu pełnienia funkcji dyrektora. Zakazuje się jednak przyznawania odszkodowań, jeśli dyrektor dopuścił się poważnego naruszenia prawa, mając pełną wiedzę o tym, co czyni, osiągał osobiste korzyści ze szkodą dla interesów korporacji lub w jakikolwiek inny sposób został uznany winnym osobistego nadużycia (misconduct), a także w wypadkach, gdy naruszone zostało federalne prawo o obrocie papierami wartościowymi.

Struktura i proces działalności rady

Rada może zdecydować o przekazaniu pewnej odpowiedzialności komitetom, które tworzone są przez jej członków w celu wykonywania określonych zadań. W praktyce spotyka się wiele różnych komitetów. Najczęściej występują w następujących formach:

Komitet wykonawczy (executive committee)

Oryginalna idea tworzenia komitetu wykonawczego rady wynikła z potrzeby kolegialnej działalności pomiędzy posiedzeniami rady, zaś komitet obejmował głównie dyrektorów zarządzających firmą. W ostatnich latach komitet wykonawczy w niektórych firmach pełni szerszą rolę. Długookresowe planowanie, formułowanie polityki rady i inne większe przedsięwzięcia są przygotowywane w komitecie, a następnie prezentowane na posiedzeniu pełnej rady w celu podjęcia decyzji. Dając komitetowi wykonawczemu szersze zadania, powinniśmy pamiętać, aby miał on także szerszy skład, włączający zewnętrznych dyrektorów. Z wyjątkiem spraw o kardynalnym znaczeniu, na przykład łączenie firm, komitet wykonawczy ma taką samą władzę jak pełna rada dyrektorów. Statut korporacji może w różny sposób kształtować władzę i obowiązki komitetu.

Komitety nadzorujące (oversight committees)

Panuje dość powszechne przekonanie, że komitety nadzorujące pewne specyficzne sprawy, które są częścią obowiązków rady, podnoszą poziom jej rezultatów. Pozwalają na pełniejsze uczestnictwo zewnętrznych dyrektorów w pracach rady przez koncentrację ich uwagi na danych obowiązkach rady. Zwykle zasiadają w nich zewnętrzni dyrektorzy. Unika się w ten sposób dominacji zarządzających dyrektorów w ocenach różnych spraw rozpatrywanych przez rady. Zwyczajowo przyjęło się już kilka komitetów:

Komitet audytu (audit committee)

Korporacje listowane na nowojorskiej giełdzie lub w systemie notowań NASDAQ muszą mieć komitety audytu. Dziś większość dużych firm, które nie należą do powyższej grupy, utworzyła już takie komitety, mimo że nie jest to wymagane formalnymi przepisami. Komitet audytu służy jako łącznik pomiędzy firmą audytorską a radą i pozwala realizować obowiązki rady w dziedzinie finansowej kontroli korporacji. Niezależnie od specyficznych żądań, jakie może mieć komitet, powinien on spełniać przynajmniej następujące obowiązki:

– rekomendować firmę audytorską oraz oceniać koszty jej usług;

– zapoznać się z planem audytu i omawiać go z wybraną firmą;

– przeprowadzić analizę proponowanego raportu wspólnie z audytorami, a później z kierownictwem firmy;

– spotykać się prywatnie z audytorami, by oceniać adekwatność wewnętrznych procedur kontroli i proponować usprawnienia;

– wspólnie z kierownictwem i audytorami dokonać przeglądu kwartalnych i rocznych raportów, zanim zostaną przedstawione do wiadomości Komisji Papierów Wartościowych. Szczególną uwagę należy zwrócić na punkty pokazujące odmienność opinii kierownictwa i audytorów.

Komitet wynagrodzeń wyższego kierownictwa (compensation committee)

Uczestnictwo w tym komitecie powinno być ograniczone do zewnętrznych dyrektorów, aby uniknąć konfliktu interesów. Zadaniem komitetu jest przygotowanie polityki wynagrodzeń, która pozwala na rekrutację, utrzymanie i rozwój utalentowanych menedżerów potrzebnych firmie. Komitet ma obowiązek przygotować roczny raport o wynagrodzeniach, pokazujący podstawy, na których oparto wynagrodzenia kierownictwa wyższego szczebla w danym roku. Raport powinien w otwarty sposób przedstawiać ocenę rezultatów firmy i ich powiązań z wypłatami dla wyższej kadry menedżerskiej. Komitet zobowiązany jest też do udzielania władzom podatkowym wyjaśnień w sprawie wysokości zarobków kierownictwa w kontekście limitów ustalonych dla wynagrodzeń nie uzależnionych bezpośrednio od rezultatów korporacji.

Komitet nominacyjny (nominating committee)

W niektórych korporacjach komitet nominacji nowych członków nazywany jest także governance committee. Jego podstawowe obowiązki to opracowywanie kryteriów rekrutacji oraz poszukiwanie nowych kandydatów na członków rady dyrektorów.

Specjalne komitety (special purpose committees)

Rada może tworzyć stałe lub tymczasowe komitety do rozpatrywania wielu innych spraw ważnych dla jej działalności i dla korporacji. Zwykle rolą tych komitetów jest zbieranie informacji, ich ocena oraz prezentowanie istotnych faktów i opinii na posiedzeniach rady. Bywa, że są one tworzone do rozpatrywania zarzutów akcjonariuszy przeciwko konkretnym dyrektorom rady oraz takich spraw, jak MBO, fuzje czy przejęcia z udziałem kontrolującego akcjonariusza i ogólnie spraw własnościowych korporacji.

NACD propaguje kilka ścieżek ewolucji działalności rad, które mogą rozwijać ich profesjonalizm i wpływać na kształtowanie etycznych zachowań. Są to:

  • Ustanowienie komitetu governance jako grupy odpowiedzialnej przed radą za wszelkie wewnętrzne sprawy rady, włączając podział pracy, nominacje, doskonalenie, ocenę dzielności itd.
  • Powoływanie niezależnych przewodniczących rad. Rozdzielenie ról przewodniczącego rady i prezesa korporacji nie jest jeszcze w pełni zaakceptowane, chociaż ma miejsce w wielu korporacjach. Niezależnie od tego, jakie rozwiązanie jest przyjęte, rada powinna się upewnić, że jest w niej ktoś odpowiedzialny za przeprowadzanie kompleksowej oceny działalności CEO i bieżącej oceny jego konkretnych działań, przewodniczenie sesjom rady, przygotowywanie porządku posiedzeń w porozumieniu z CEO, przewodzenie radzie w czasie różnorodnych kryzysów lub w oczekiwaniu na nie.
  • Wpływanie na program posiedzeń – sesje rady są zasadniczym forum, na którym podejmuje się decyzje, a zatem dla jej efektywności ważne jest, o jakich sprawach dyskutuje się na tych posiedzeniach. Członkowie rady powinni być aktywnie włączeni w projektowanie porządku spotkań oraz w przygotowanie i dostarczenie właściwych dokumentów.
  • Określenie efektywnej i niezależnej selekcji członków oraz poziomu wynagrodzeń.
  • Wymaganie własności akcji – posiadanie akcji korporacji prowadzi do lepszego zrozumienia interesów akcjonariuszy przez dyrektorów rady. Rada powinna przygotować strategię zmierzającą do jak najpełniejszego wynagradzania poprzez akcje oraz przedstawić w rocznym raporcie informację o zasadach wynagradzania dyrektorów.
  • Sesje niezależnych dyrektorów rady – te posiedzenia bez udziału kadry kierowniczej dają możliwość dyskusji o propozycji kierownictwa w atmosferze wolnej od formalnych czy nieformalnych nacisków oraz szansę na głębszy dialog pomiędzy dyrektorami. Rada powinna mieć formalnie określoną politykę, zobowiązującą do takich okresowych sesji oraz na poziomie komitetów i całej rady.
  • Dostęp do niezależnych konsultacji – zarówno cała rada, jak i jej komitety od czasu do czasu potrzebują zasięgnąć opinii niezależnych doradców. Doradcy mogą służyć zarządowi i radzie, ale należy dać radzie możliwość dysponowania własnymi doradcami.
Co oznacza obowiązek lojalności?

W jakich sytuacjach mamy do czynienia ze sprzeniewierzeniem się tej zasadzie?

Cenne Informacje

Dyrektorzy nie mogą wykorzystywać informacji zdobytych podczas pracy dla korporacji do swych prywatnych celów.

Aby uniknąć posądzeń o nadużycie informacji, dyrektorzy powinni traktować jako konfidencjonalną wszelką informację, z którą zetknęli się, działając w roli dyrektora korporacji, oraz odmawiać dyskusji o sprawach korporacji w okolicznościach innych niż promocja jej biznesu.

Przywileje

Wykorzystywanie różnorodnych zasobów korporacji, takich jak samoloty, samochody, domy wypoczynkowe, kluby czy inne korzyści tego typu, powinno być przedmiotem szczególnej uwagi. Jest jasne, że z tych zasobów należy korzystać jedynie w celach biznesowych. Inne ich użycie jest kradzieżą. Aby uniknąć trudnych dyskusji, wiele rad dysponuje specjalnie opracowanym kodeksem etycznym, określającym zasady używania tych zasobów. Bywają one tak specyficzne, że określają również sytuacje, w których może być usprawiedliwione korzystanie z tych zasobów przez członków rodziny dyrektora.

Wynagrodzenia

Konfliktowa sprawa to nadmierne wynagrodzenia członków rady. NACD prowadzi sondaż wynagrodzeń dyrektorów, co pozwala zorientować się w trendach w tej dziedzinie. Bardziej niż jasno określone wynagrodzenia irytują akcjonariuszy niejasne określone nagrody czy nieokreślone przywileje prywatnego użytkowania zasobów korporacji.


TOP 200