Wiarygodność CIO

W jaki sposób CIO powinien komunikować się z zarządem firmy? Przede wszystkim musi pokazywać zarządowi, co firma dostaje swoje pieniądze - czytamy w eWeek.com.

W jaki sposób CIO powinien komunikować się z zarządem firmy? Przede wszystkim musi pokazywać zarządowi, co firma dostaje swoje pieniądze - czytamy w eWeek.com.

Raport Gartnera może zaniepokoić CIO i dostawców usług: zbliżają się cięcia budżetowe i szefowie działów IT powinni się na to przygotować. Niektórzy CIO już zaczynają wspominać kryzys sprzed siedmiu lat. I znów pojawiają się pytania o relacje z zarządem, reputację i wiarygodność ich działu. Po kilku latach dobrych budżetów i starannie dobranych inwestycji w projekty i ludzi szefowie IT mogą mieć do czynienia z kolejnym kryzysem zaufania między CIO i CEO. Tak zdarza się zawsze, gdy zyski firmy spadają, zaczynają się oszczędności, redukcje zatrudnienia.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

IT w trudnych czasach często jest pierwszym celem ataków. A gdy sprawy mają się dobrze, także jest to dział niedoceniany. Z biznesowego punktu widzenia, w świecie idealnym funkcja IT powinna być transparentna i gładko wpasowywać się w całą firmę.

Aby polepszyć relacje z zarządem, CIO powinien poznać i zaakceptować swoją rolę w organizacji, zapominając o własnym ego. Oznacza to często uznanie swojej roli dostawcy usług.

Należy się skoncentrować na celach, a nie na czynnościach. Zbyt wielu CIO zostaje "przyłapanych" podczas codziennych zajęć. CEO nie są zainteresowani tym, w jaki sposób CIO osiągają wyznaczone cele. Zainteresowani są ich przydatnością i kosztami tej przydatności. Należy im pokazać dokonania działu i to, w jaki sposób zmieniły one funkcjonowanie firmy.

Ważne jest także, aby praca działu IT wpisywała się w strategię całej firmy. Do tego niezbędna jest znajomość tej strategii, a więc także dobre relacje z zarządem. CIO powinien podejmować działania, które mają strategiczną i funkcjonalną wartość dla CEO, i upewnić się, że CEO zdaje sobie z tego sprawę.

Bardzo przydatne okazuje się pozyskanie wewnętrznych sojuszników. Ważne, aby wizja CIO zgadzała się z wizją jego kolegów, chociaż różnice między poszczególnymi działami są nieuniknione. Niektóre mogą wymagać szybkich odpowiedzi, inne będą się koncentrowały na analizie technicznej. CIO powinien brać udział w spotkaniach biznesowych i nie bać się słuchania opinii innych działów o własnej pracy.

Nie wolno mu także zapominać o konieczności uzasadniania kosztów działu IT. Wiele firm próbuje ukryć koszty tego działu, a jest to duży błąd. Informacja o tym, ile biznes płaci działowi IT, powinna być jawna. Ale należy umieć także pokazać, że dział ten wnosi dużą wartość do firmy i przyczynia się do polepszenia jej rezultatów.

Nigdy nie należy robić prezesowi niespodzianek. CIO nie powinien zaskakiwać go informacją, że jakiś system nie będzie działał, ponieważ dostawca się opóźnia. Jeśli pojawia się problem, CEO powinien dowiedzieć się o nim od CIO natychmiast. W przeciwnym razie powstanie wrażenie, jakby jego dział coś ukrywał i stanowił obciążenie dla całej firmy.

Na podstawie: eWeek.com, "How to Make Sure the Downturn Doesn't Widen the CIO-CEO Credibility Gap", Ken Siegel"

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200