W drodze do doskonałości

Personalizacja w komórkach

Klienci firm świadczących usługi telefonii mobilnej mogą dziś korzystać z szerokiej oferty produktów (różnych taryf, promocyjnych telefonów, pakietów minut czy udziału w konkursach SMS). Gama rozwiązań, z których może skorzystać klient, stale się rozszerza, szczególnie po wprowadzeniu usług trzeciej generacji. Jednak wdrażanie innowacyjnych produktów nie pozwala operatorowi telefonii komórkowej na uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej. Każde oferowane rozwiązanie może być w krótkim czasie skopiowane przez konkurencję. Problem ten jest dodatkowo potęgowany przez fakt, że typowy klient nie jest w stanie poznać i w pełni ocenić możliwości wyboru, którymi dysponuje. Operator telefonii mobilnej staje przed problemem: jak przekonać swoich klientów, że jego oferta jest jedyna w swoim rodzaju, nieporównywalna z propozycjami konkurencji? Czynnikiem, który pozwala firmie telekomunikacyjnej na budowanie lojalności klientów jest zrozumienie ich potrzeb. Można to osiągnąć poprzez wykorzystanie unikalnej, niedostępnej dla konkurencji informacji o swoim kliencie - wiedzy o tym, z jakich produktów i w jaki sposób korzysta. Zastosowanie zaawansowanej analizy danych do zrozumienia zachowania klientów pozwala na identyfikację typowych wzorców ich postępowania i oczekiwań. Na podstawie takiej informacji firma jest w stanie określić, które produkty i w jaki sposób powinna zaoferować swoim użytkownikom. Operatorzy stosujący najbardziej zaawansowane narzędzia analityczne w telekomunikacji mobilnej są w stanie, na podstawie oszacowania potencjału klienta, oferować indywidualnie wyceniane koszyki usług i produktów. Takie podejście do konstruowania propozycji pozwala na dostarczenie dokładnie dostosowanej do potrzeb klienta propozycji, która pozytywnie odróżnia operatora od konkurencji. Dodatkowym atutem stosowania takiej polityki ofertowej jest możliwość kreowania potrzeby klienta na zakup takich produktów, z których dotychczas nie korzystał, a które z dużym prawdopodobieństwem mogą go zainteresować. Główne korzyści z zastosowania podobnych rozwiązań to: kształtowanie relacji z klientem na podstawie oceny jego wartości, personalizacja komunikacji z klientem, optymalizacja konstrukcji oferty dla klienta oraz umożliwienie kreowania popytu na nowe produkty.

Podnoszenie efektywności wykorzystania kapitałów własnych w branży bankowej

W drodze do doskonałości

Proces rozpatrywania szkody

Wymagania postawione bankom przez Nową Umowę Kapitałow spowodowały znaczne zainteresowanie zaawansowanymi metodami zarządzania ryzykiem, zarówno kredytowym, jak i operacyjnym. Zmiany w tych obszarach nie są tylko wynikiem konieczności spełnienia wymagań regulatora, ale również większej wagi ich wpływu na zarządzanie bankiem i osiągane wyniki, tym bardziej że wdrożenie postanowień NUK wymaga znaczących nakładów kapitałowych. Poprzez stosowanie metod zaawansowanych w szacowaniu ryzyka, dzięki zmniejszeniu obciążeń kapitałowych nakładanych przez władze nadzorcze, bank może skutecznie zarządzać swoim bilansem, poprawić wartość wskaźnika wypłacalności oraz zwiększyć efektywność wykorzystania funduszy własnych. Kapitał jest zasobem kosztownym i rzadkim, dlatego banki szukają możliwości uwolnienia kapitału i znalezienia innych źródeł finansowania swojej działalności. Efektem stosowania zaawansowanych metod zarządzania ryzykiem jest obniżenie współczynnika adekwatności kapitałowej. Pozwala to na lepsze zarządzanie ryzykiem, co zmniejszy wymóg dotyczący kapitału własnego. To z kolei dostarcza więcej kapitału do inwestycji, a przy tej samej skali działalności możliwy jest większy zwrot z kapitału. W rezultacie działanie powoduje możliwość konkurowania poziomem zwrotu z aktywów, czyli ceną produktu. Zwiększenie wartości firmy możliwe jest poprzez efektywniejsze wykorzystanie kapitału. Przekłada się to w prosty sposób na fakt, że zmiany w zarządzaniu ryzykiem warto wprowadzać nie dla nadzoru, lecz dla poprawienia efektywności zarządzania.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

Wzrost ryzyka operacyjnego w działalności banków

W drodze do doskonałości

Cykl DMAIC

Rozwój rynków finansowych, coraz większy stopień zaawansowania, rosnący zasięg produktów i usług bankowych oraz rozwój technologii i zmiany w organizacji instytucji pociągnęły za sobą wzrost zagrożeń związanych z działaniem banku. Powodem wzrostu ryzyka operacyjnego jest konieczność implementowania wyspecjalizowanych procesów, co powoduje zależność od gwałtownie rozwijających się technologii czy outsourcingu. Coraz trudniejsze staje się wyeliminowanie błędów związanych zarówno z funkcjonowaniem instytucji, jak i jej otoczeniem. Jednocześnie straty generowane przez oszustwa, kradzieże, błędy systemów czy błędy pracowników niejednokrotnie stanowią przyczynę poważnych kryzysów lub upadków instytucji (np. Barings Bank, Daiwa Bank, First National Bank of Keystone).

Korzystne rozwiązanie

Wdrożenie elastycznego, kompleksowego narzędzia opartego na "best practice" w zakresie zarządzania ryzykiem operacyjnym daje szansę bankom na zmniejszenie wymogów kapitałowych. Istotne jest to, że metody BIA i SA są niewrażliwe na procesy, i faktem jest, że w wyniku ich zastosowania bank działa tym lepiej, im więcej kapitału musi utrzymywać. Wynik brutto jest bazą obliczeń w obu tych metodach. Banki próbują pogodzić interesy trzech grup analizujących ich działalność, tj. agencji ratingowych i nadzorcy (patrzących z długoterminowych perspektyw), akcjonariuszy (patrzących jak na zwykłą inwestycję, ale oczekujących zwrotu zazwyczaj w rocznej perspektywie) oraz depozytariuszy (dla których perspektywa jest maksymalnie 3-miesięczna). Najlepszym rozwiązaniem jest właściwe zarządzanie kapitałem jako cennym i rzadkim zasobem, np. poprzez stosowanie zaawansowanych metod zarządzania ryzykiem operacyjnym.

Usprawnienie procesu likwidacji szkód w zakładach ubezpieczeń

Większość firm już od wielu lat zbiera i przechowuje dane niezbędne do zaspokojenia potrzeb raportowych. Raporty służą do wspomagania działalności operacyjnej, liczenia wskaźników wydajności, dochodu, zysku itd. Prawdziwy świat nieograniczonych możliwości pojawia się dopiero w momencie wykorzystywania statystycznej analizy danych. Jednym z obszarów, w których korzyści są wyraźnie zauważalne, jest proces wykrywania prób wyłudzeń odszkodowań. Szacuje się, że w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych około 60% wypłacanych odszkodowań to nadużycia, które nie zostały w porę wykryte. Opłacalne zatem są wszelkie działania prowadzące do zmniejszenia liczby tzw. fraudów. Firmy ubezpieczeniowe narażone są na niebezpieczeństwo nadużyć w różnych momentach decyzyjnych rozpatrywania szkody. Na rysunku przedstawiono schematycznie proces likwidacji szkody, począwszy od wystąpienia zdarzenia do wypłaty odszkodowania.


TOP 200