Uwaga na ostre zakręty

Uwaga na niebezpieczne zakręty w kształcie litery S! Biznes często zaczyna powoli się rozwijać, później przeżywa okres szybkiego wzrostu, aby za chwilę zorientować się, że spada poziom przychodów, ponieważ nastąpiło nasycenie rynku. IT może pomóc organizacji łagodnie przejść przez te kręte ścieżki, uczestnicząc w tworzeniu strategicznej agendy.

Uwaga na ostre zakręty

Naprawdę dobre firmy wiedzą o tej pułapce. Wiedzą, że muszą nieustannie tworzyć się na nowo, z nowymi pomysłami biznesowymi, które popychają je naprzód po kolejnych sukcesach.

Jednak zwykłe strzeżenie się przed finansowym zakrętem w kształcie litery S nie wystarczy.

Są jeszcze trzy ukryte zakręty - mierzenie dostosowania firmy do potrzeb rynku, wyróżnianie się i rozwijanie talentów. Firmy powinny być w pełni ustabilizowane, zanim przychody zaczną się spłaszczać.

Od IT rutynowo oczekuje się poprawiania produktów i usług lub zdolności operacyjnych, ale może ono stać się także motorem korporacyjnej zmiany. To jest typ zmian, który może uchronić firmy przed wzlotami, po których następuje upadek.

1. Na granicy rynków jutra

Rynki nieustannie się zmieniają i najlepsze firmy muszą wykorzystać technologię, aby przewidzieć w jakim kierunku nastąpią te zmiany. Przez koncentrowanie się na pierwszej linii potrzeb i zachcianek konsumentów, patrzenie także z bardziej odległej perspektywy, a nie tylko centralnej oraz przez wykorzystanie technologii do zdobycia prawdziwego obrazu rynku - firmy mogą wyprzedzić swoich konkurentów. W praktyce oznacza to:

- Słuchanie klientów: sprytni marketingowcy obserwują klientów, czytają ich rozmowy prowadzone w sieciach społecznościowych i na forach on-line, a następnie modyfikują ich produkty i usługi w odpowiedzi na to, czego się dowiedzą.

- Współpraca z klientami: niektóre firmy zaczęły angażować klientów w projektowanie produktów, przez tzw. crowdsourcing projektów i zbieranie opinii on-line. Inne mają globalne intranety, które umożliwiają zatrudnionym na całym świecie współpracę nad podobnymi pomysłami.

2. Dopasowanie zarządzania do zmiany rynkowej

Biznesy, które mają dobre wyniki, muszą rozwijać swoje talenty menedżerskie zanim rezultaty finansowe zaczną się pogarszać.

IT może pomóc firmom zarządzać procesami odnowy i zapewnić, że zespoły top menedżerów będą efektywniej współpracowały. Kluczowe aspekty zawierają:

- Zarządzanie największymi talentami. Analizowanie prognoz zatrudnienia pozwala firmom identyfikować obszary, z których najlepsi pracownicy mogą chcieć odejść. Przedsiębiorstwa mogą dzięki temu stworzyć strategie ograniczania tego ryzyka - programy retencji czy planowanie sukcesji.

- Poprawa rozwoju kariery: systemy zarządzania zasobami ludzkimi mogą ocenić poziom umiejętności pracowników i wspomóc planowanie sukcesji na globalnej podstawie.

- Podnoszenie produktywności: technologia może pomóc menedżerom pracować bardziej wydajnie. Urządzenia mobilne takie jak smartfony czy tablety pozwolą im być w kontakcie z systemem informatycznym firmy przez cały czas, a wideo konferencje zaoszczędzą czas i koszty podróży.

3.Tworzenie i podtrzymywanie dodatkowych talentów. Aby prowadzić bieżący biznes z wykorzystaniem jego maksymalnego potencjału, jednocześnie poszukując nowych możliwości, firma potrzebuje dodatkowych talentów.

Tu znowu technologia ogrywa kluczową rolę w pomaganiu firmom w rekrutowaniu i rozwijaniu pracowników w najbardziej odpowiedni i efektywny kosztowo sposób.

- Wspieranie nieustannego uczenia się: technologia umożliwia naukę i rozwój, poprzez e-learning czy oprogramowanie do zarządzania szkoleniami, które pomaga zidentyfikować, uaktualnić i odpowiedzieć na potrzeby pracowników.

- Udoskonalanie systemu pozyskiwania talentów: niektóre firmy sięgają poza konwencjonalne systemy HR. Jednym z przykładów jest oprogramowanie umieszczone na stronach jednej z firm, które umożliwia potencjalnym pracownikom porównać swoje umiejętności z wymaganymi przez firmę, zanim zdecydują się na aplikowanie.

- Używanie mediów społecznościowych. Firmy, które chcą pozyskać najbardziej utalentowanych ludzi muszą wiedzieć, gdzie ich szukać. Facebook, LinkedIn i Twitter są potencjalnymi źródłami rekrutacji.

Oczywiście żadna technologia nie może pomóc firmie przeskoczyć nad kolejnym ostrym zakrętem. Jednak IT powinno pomóc organizacji gładko pokonać pułapki, utrzymując podstawowy biznes w dobrym zdrowiu.

Tego potrzeba, aby umożliwić firmie osiągnięcie dobrych wyników na stałe. To może zrobić IT dla strategii.

Gavin Michael pracuje jako Chief Technology Innovation Officer w . Paul F. Nunes jest dyrektorem wykonawczym w Institute for High Performance.


TOP 200
Na ten temat
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy