Uśpiona energetyka?

Nowatorstwo projektu wynika z faktu, że po raz pierwszy trzech klientów zdecydowało się na jednoczesne wdrożenie tego samego systemu. Firmy uczestniczące w przedsięwzięciu doszły do wniosku, że wykorzystując swoje dotychczasowe doświadczenia, będą mogły stworzyć rozwiązanie odpowiadające wymaganiom całego sektora energetycznego. Jednocześnie założyły, że współpraca kilku przedsiębiorstw energetycznych przy wdrażaniu systemu ERP może przynieść większe korzyści dla klientów, niż gdyby każdy z nich wdrażał system oddzielnie.

Realizacja projektu poprzedzona została powołaniem wspólnego zespołu, w którego skład weszli przedstawiciele trzech firm objętych wdrożeniem. Jego zadaniem było opracowanie szczegółowej koncepcji wdrożenia i zakresu funkcjonalnego. Na początku dokonano analizy funkcjonalnej i na tej podstawie podjęto decyzję, które modyfikacje systemu opracowane w poszczególnych przedsiębiorstwach zostaną przeniesione do wdrażanego rozwiązania. Równie ważnym elementem było opracowanie testów, wykonywanych potem na rzeczywistych bazach klienckich. Stworzono kopię bazy produkcyjnej i na niej wykonywano testy przy pełnym obciążeniu, z rzeczywistą ilością danych.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Równie istotną sprawą było opracowanie procedury zgłaszania zmian. Pracując z trzema klientami jednocześnie, zmiana zgłoszona przez jednego z nich musiała być wdrożona i przetestowana we wszystkich trzech firmach. Należało opracować dokładne procedury weryfikowania i wprowadzania zmian.

Umowa o opracowaniu i wdrożeniu IFS ENKAM została podpisana w grudniu 2006 r. W kwietniu 2007 r. system był gotowy do testów u klientów. Testy i wdrożenie odbyły się jednocześnie we wszystkich trzech firmach od kwietnia do listopada 2007 r. Start produkcyjny systemu nastąpił w Hafslund w październiku, natomiast w Energiselskapet Buskerud i Statnett w listopadzie 2007.

W skład rozwiązania IFS ENKAM weszły moduły: IFS Applications - IFS Finanse, IFS Dystrybucja, IFS Remonty, IFS Projekt, IFS Zarządzanie Dokumentami, IFS Portale oraz IFS Zarządzanie Zasobami Ludzkimi.

Zakres funkcjonalny wdrożenia jest bardzo szeroki. W segmencie logistycznym zautomatyzowany został cały proces zakupów. Dzięki temu po złożeniu w systemie zapotrzebowania na konkretny zakup cała jego realizacja - od zatwierdzenia przez przełożonego, przesłanie zamówienia do dostawcy, realizację, dostarczenie materiału w określone miejsce, przesłanie faktury rozliczenie i jej zaksięgowanie - odbywa się automatycznie. Ten proces jest zintegrowany z procesami utrzymania ruchu i jednostkami zajmującymi się usługami remontowymi.


TOP 200