Ucieczka spod pejcza
- Kim Korff,
- Henrik Knak,
- 25.03.2002
Wsparcie ze strony Internetu
W takiej sytuacji pomocny może się okazać Internet. Niekorzystne zjawiska wynikające z fizycznej dezintegracji procesu produkcji można zniwelować przez jego integrację online. W sieci można np. weryfikować testy bezpieczeństwa, a także ustalać i potwierdzać terminy dostaw, co daje producentowi kontrolę nad całym procesem. Producent może też przygotować własny, całościowy plan procesu i udostępnić go kontrahentom online, umożliwiając dostęp do stosownych jego fragmentów, list części zamiennych i wykazów zadań.
Takie rozwiązanie złagodzi efekt pejcza i uwolni kontrahentów od trudu przygotowania własnych planów. Proces produkcji w ten sposób zsynchronizowany prowadzi do minimalizacji kosztów transakcji i znaczącego zmniejszenia zapasów w całym łańcuchu dostaw bez uszczerbku dla elastyczności producenta.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Więcej wartości
eProdukcja zawdzięcza swą elastyczność outsourcingowi, a jej organizacja online jest możliwa dzięki temu, że Internet oferuje trojakiego rodzaju korzyści:
Gdy koszty stałe przeistaczają się w zmienne
Outsourcing powoduje zmianę kosztów stałych na zmienne, a to z kolei przynosi większy przepływ gotówkowy, ponieważ przedsiębiorstwo wykonuje te same zadania mniejszym nakładem kapitału. Efektem działań B2B z wykorzystaniem Internetu są wyższe marże zysku niż w przypadku tradycyjnych sposobów prowadzenia interesów, ułatwiają też reagowanie na zmiany potrzeb konsumentów. Z kolei w warunkach ostrej konkurencji nawet powolne i stopniowe usprawnienie przepływów gotówkowych w znacznym stopniu wpływa na ocenę danego producenta.
Z naszych badań wynika, że modele zakładające zmniejszenie kapitału przedsiębiorstwa wpływają na przepływy gotówkowe w następujący sposób:
Jeśli do tego dodamy spodziewany wzrost obrotów o 5%, spowodowany lepszą zdolnością producenta do reakcji na zmiany oczekiwań klientów, okazuje się, że przepływ wolnej gotówki rośnie dziesięciokrotnie. Łatwo sobie wyobrazić, jak to odbija się na stopie zwrotu z aktywów netto.
W tym odcinku cyklu pokazaliśmy, jak elastyczność uzyskana dzięki outsourcingowi pozwala eProducentowi wytwarzać szybciej, w większym powiązaniu ze zmieniającymi się zapotrzebowaniami konsumentów. Wykazaliśmy też, że eProdukcja tworzy wartość zarówno pośrednio (zwiększając wpływy), jak i bezpośrednio (przez poprawę przepływów gotówkowych). Ową dodatkową wartość eProducent zawdzięcza szczególnym cechom Internetu.