Twarde i miękkie IT
- 08.03.2010
Dzięki zastosowaniu innowacyjnego podejścia, łączącego twarde umiejętności zarządzania IT, angażowania ludzi i miękką metodologię zarządzania zmianą organizacyjną oraz metody służącej odbudowie zaufania, udało się zmienić postawy ludzi, ich nastawienie do pracy.
Mimo realizacji wielu projektów Tomasz Mnich, dyrektor IT w Lukas Banku, sprawił, że zespół w ciągu 6 miesięcy wypracował 4-letnią strategię rozwoju systemów. Musiał zmierzyć się z nie lada problemem: w Departamencie IT, który od 5 lat był uznawany za zamknięty, zablokowany na współpracę z biznesem, a projekty trwały nawet ponad 12 miesięcy, architektura systemów osiągnęła poziom komplikacji uniemożliwiający rozwój. Postanowił zmienić postawy ludzi z IT, uzdrowić relacje i współpracę z biznesem, sprawić, aby załoga zaangażowała się w realizację strategii biznesowej. Dzięki nastawieniu na wykorzystanie potencjału pracowników poprzez wysłuchanie ich problemów, pragnień, zmianę postaw, udało mu się zmienić wizję i strategię Departamentu IT, wpłynąć na kształt kultury organizacyjnej i wartości, uzdrowić wewnętrzne procesy oraz procesy między ludźmi.
Żeby nam się chciało chcieć
Tomasz Mnich postawił na wykorzystanie miękkich metod zarządzania zmianą i kierowania zespołem, bazując na coachingu grupowym oraz indywidualnym. Sam przeprowadzał warsztaty strategiczne, poglądowe, planistyczne. Wprowadził kulturę projektową (w miejsce silosowej) - każdy z pracowników ma możliwość zdobywania doświadczeń na wielu obszarów biznesowych i realizowania różnych ról.
Zobacz również:
Zdaniem Tomasza Mnicha, należy zacząć od zrozumienia najważniejszych potrzeb i aspiracji każdego członka zespołu, wskazania możliwości rozwoju. "Od początku wszyscy pracownicy zostali zaangażowani w zmianę. Wspólne małe sukcesy skutkowały wzrostem morale" - opowiada Tomasz Mnich. Dzięki niemu komunikacja w Lukas Banku opiera się na zaangażowaniu pracowników w pozyskiwanie informacji; wszyscy są współtwórcami zmiany. Ludzie szybciej realizują projekty, podejmują inicjatywę, aktywnie uczestniczą w życiu firmy, osiągając wyższą efektywność. Biznes odzyskał zaufanie do IT, pracownicy IT poczuli sens działania i wartość realizacji zmian.