Telefon wrażliwy na zmiany

Jakie elementy w tym projekcie uznałby Pan za najbardziej innowacyjne?

- We wdrażanych rozwiązaniach zastosowaliśmy wiele nowych rzeczy, w szczególności technologie otwartego oprogramowania (Open Source). Umożliwiają nam one nie tylko spore oszczędności w kosztach infrastruktury informatycznej, ale także uniezależniają nas od monopolu dostawców w niektórych obszarach technologicznych. Przez zawiązanie strategicznej współpracy w outsourcingu systemów i usług z kilkoma dostawcami udało nam się ograniczyć zespół potrzebny do rozwoju i utrzymania systemów. Na początkowym etapie rozwoju firmy przygotowywałem także architekturę systemów IT. Obecnie razem ze stroną biznesową identyfikujemy brakujące elementy architektury systemowej, które powinny być wdrożone w pierwszej kolejności. W pracy jestem otwarty na nowe rozwiązania w zakresie technologii, modeli biznesowych i sposobów współpracy. W P4 bardzo często wspólnie dyskutujemy o możliwych rozwiązaniach, analizując różne scenariusze.

Co P4 zmieniło w obliczu polskiej telefonii mobilnej?

- Telekomunikacja to już nie tylko telefonowanie, ale ogromne obszary różnego rodzaju interakcji między ludźmi; to zdjęcia, blogi, MMS-y. Dzisiejsza telekomunikacja mówi: podziel się natychmiast swoją ekspresją. Play ma kluczową rolę w tej zmianie; zmieniliśmy rynek i wizerunek telefonii komórkowej i nie jest to chwilowy trend, ale coś trwałego. Moja firma jest w dobrym momencie, nasz udział na rynku jest widoczny, mamy na ten rynek widoczny wpływ, a inni operatorzy muszą patrzeć na to, co robimy, i respektować nasze posunięcia. Oczywiście, zakładamy, że w tym roku ukroimy kolejny kawałek rynkowego tortu.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

Czy jest na naszym rynku szansa dla kolejnych graczy?

- Kolejni gracze muszą się pojawić, ale wymaga to ogromnego kapitału, a i tak nie wiadomo, czy biznes zapewni im spokojne zdobywanie rynku. Myślę, że od wejścia nowego operatora z usługami miną dwa lata, gdy zauważymy jego wpływ.

Jakie zadania uważa pan za kluczowe dla IT w P4 w najbliższym czasie?

- Te zadania to takie uzupełnienie architektury, które umożliwi nam bardzo elastyczne dodawanie usług klientom lub też swobodną zmianę tych usług. W telefonii mobilnej cykl życia klienta trwał dwa lata od podpisania umowy do jej zamknięcia. Chcemy to zmienić. W ciągu dwóch lat w życiu ludzi dzieje się przecież ogromnie dużo rzeczy i my musimy się do tych wydarzeń dostosowywać. Nie jest dobra sytuacja, w której operator komórkowy mówi: "Dziękujemy za podpisanie umowy, za dwa lata proszę przyjść, wtedy może coś zmodyfikujemy". Klient musi mieć możliwość zmiany swoich wymagań w każdej chwili, żeby mógł przyjść i powiedzieć: "Chcę zmienić swój pakiet usług, bo moje życie się zmieniło". To samo powinno dotyczyć możliwości zmiany operatora na innego, co w Polsce jest ciągle bardzo trudne. A przecież ta zmiana jest absolutnym prawem klienta, a nie operatora. Mam nadzieję, że UKE w tym roku ułatwi życie naszym klientom w tym zakresie.

Jacek Czernuszenko, sylwetka zawodowa

Kariera zawodowa:

  • Dyrektor Departamentu Informatykii Utrzymania Billingu w P4 (operatorsieci Play)
  • Kierownik Działu Rozwoju Systemów Obsługi Klienta w PTC Era - 4 lata
  • Project manager wdrożenia systemu Campaign Management w PTC Era
  • Project manager wdrożenia SAP R3w PTC Era - 3 lata
  • Manager w A.T. Kearney - projekty w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii - 1 rok
  • Senior consultant w Arthur Andersen - projekty w różnych branżach - 3 lata

Uzyskane tytuły naukowe:

  • Project Management Professional (PMP) - 2005
  • MBA - Manchester Business School/University of Wales (2000)
  • Master of Science in Mathematics - University of Mississippi (1993)
  • Magister zastosowań matematyki - Uniwersytet Warszawski (1995)

TOP 200