Tableau de bord: historia pewnej rewolucji
- Adam Wróbel,
- 05.10.2007
Wdrożenie
Opis wdrożenia zrównoważonej karty zostanie najpierw przedstawiony na podstawie doświadczeń Palladium oraz na podstawie innych informacji pozyskanych z raportów omawiających ten temat.
Palladium wyznaczyło na podstawie obserwacji w usatysfakcjonowanych organizacjach najlepsze praktyki wdrożeń strategicznej karty, co można już określić jako metodykę wdrażania systemu strategicznej karty wyników. Poniżej wymienione są działania będące najlepszymi praktykami organizacji skoncentrowanej na strategii<sup>11</sup>:
1. Pobudzenie zmian przez kierownictwo wykonawcze:
1.1 zobowiązanie top menedżerów;
1.2 jasna artykulacja przeprowadzenia zmiany;
1.3 zaangażowanie kierownictwa;
1.4 jasna wizja i strategia;
1.5 zrozumienie nowego sposobu zarządzania;
1.6 zidentyfikowanie programu zarządzania.
2. Przełożenie strategii na plany operacyjne:
2.1 wdrożenie mapy strategii;
2.2 utworzenie zrównoważonej karty;
2.3 określenie celów;
2.4 zracjonalizowanie inicjatyw;
2.5 przypisanie odpowiedzialności.
3. Dostosowanie organizacji do strategii:
3.1 zdefiniowanie roli organizacji;
3.2 określenie jednostek strategicznych w firmie;
3.3 określenie jednostek wsparcia;
3.4 określenie strategicznych partnerów zewnętrznych.
4. Motywowanie zgodnie z realizacją strategii na każdym stanowisku: stworzenie świadomości strategii;
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
4.2 wyznaczenie celów personalnych;
4.3 określenie bodźców/premii personalnych;
4.4 wyznaczenie ścieżek kariery.
5. Zarządzanie realizacją strategii jako procesem ciągłym:
5.1 wprowadzenie systemu raportowania strategicznej karty wyników;
5.2 przeprowadzanie przeglądów strategii (spotkania);
5.3 planowanie, budżetowanie, zintegrowanie strategii;
5.4 powiązanie zarządzania ze strategią;
5.5 planowanie zarządzania zasobami ludzkimi i obszarem informatyki w połączeniu ze strategią;
5.6 powiązanie podziału kompetencyjnego ze strategią;
5.7 ustanowienie biura zarządzania strategią.
Wymienione praktyki są dość jasno zdefiniowane i nie wymagają komentarza. Warto dodać jedynie, że dbałość o monitorowanie wykonania powinna być badana przez biuro zarządzania strategią. Na ich podstawie wyznaczane są cele takiego biura<sup>12</sup>.
Samo Palladium pomagało we wdrażaniu strategicznej karty wyników w przeszło 500 organizacjach. Tabela 2 przedstawia reprezentatywną listę klientów, którym doradzała firma Palladium (w podziale na branże<sup>14</sup>).
Warto wspomnieć, że w konferencjach czy w spotkaniach Palladium uczestniczyli przedstawiciele z przeszło tysiąca organizacji.
Książkowymi przykładami wdrożeń karty dokonań stały się firmy: Mobil, Sears Roebuck&Co., CIGNA Property and Casualty, Chemical Bank, Rockwater, zaś jako pionierskie wdrożenia polskie są wskazywane: Morliny SA, Telekomunikacja Polska SA, Górnośląski Zakład Elektroenergetyczny SA, Stalexport, Elektrownia Rybnik SA<sup>15</sup>.
Palladium certyfikuje także narzędzia mierzące dokonania organizacji. Tabela 3 przedstawia listę certyfikowanych dostawców narzędzi mierzących dokonania organizacji<sup>16</sup>.
Zgodnie raportem firmy Gartner<sup>17</sup>, rynek narzędzi pomiaru dokonań ciągle się rozwija. Dostawcy narzędzia kontynuowali rozszerzenie zakresu rozwiązań przez rozwój własnego oprogramowania i przejmowanie innych podmiotów. Można też uznać, że na rynku tym doszło do wyłonienia liderów. Warto dodać, że Gartner definiuje jako pełne narzędzie CPM system zawierający składniki użytkowe mające zastosowanie w takich obszarach<sup>18</sup>, jak:
- budżetowanie, planowanie i przewidywanie;
- modelowanie zyskowności i optymalizacja;
- aplikacje zrównoważonej karty łączone ze specyficzną metodologią (np. BSC, EFQM, Six Sigma);
- konsolidacja finansowa;
- raportowanie ustawowe i finansowe.