Szybka piłka

Wolne ręce

Wyszukiwarka jest przykładem rozwiązania dla biznesu dostarczonego i przekazanego faktycznym użytkownikom. "Oddajemy jak najwięcej administracyjnej władzy w zakresie parametryzacji i personalizacji wyszukiwarki w ręce marketingu, który traktuje je jako narzędzie realizacji planów biznesowych" - mówi Igor Popik. Dalszy udział Departamentu IT jest ograniczony do niezbędnego minimum. "Jesteśmy skoncentrowani na własnej efektywności, przekazujemy narzędzia do sterowania tam, gdzie są one najpotrzebniejsze, gdzie jest faktyczny operator wyszukiwarki. W IT pozostają kwestie techniczne, np. kiedy indeksować zasoby" - mówi Piotr Walczuk, od czerwca 2009 pełniący obowiązki dyrektora rozwoju portali.

Gwarantem skutecznej współpracy IT z biznesem w Orange jest także model relacji opartej na jednym punkcie: styku z biznesem. To zapewnia spójność realizowanej wizji i ułatwia pracę wszystkim stronom. "Departament odpowiedzialny za rozwój portalu od strony biznesowej, który jest najważniejszym użytkownikiem wyszukiwarki, korzysta w zasadzie z jednego narzędzia - systemu zarządzania treścią na portalu. Jest on podstawową aplikacją, dzięki której zarządzanie wyszukiwarką i opublikowanymi treściami jest łatwe i szybkie, co daje możliwość niezwłocznego reagowania na zmieniające się zachowania i oczekiwania użytkowników. Oprócz tego, wykorzystywane jest osobne narzędzie do budowania scenariuszy wizyt, dzieki któremu kontakt z użytkownikiem może być w łatwy sposób spersonalizowany przy wykorzystaniu informacji na temat historii przeglądania, wyszukiwania oraz posiadanych produktów. Ten zestaw jest wystarczający do skutecznego prowadzenia komunikacji poprzez kanał internetowy" - mówi Igor Popik.

Zobacz również:

  • Ruszyły testy satelitów Starlink działających w trybie „direct-to-cell”
  • Z tych powodów wiadomości SMS powinny przejść na emeryturę
  • 9 cech wielkich liderów IT

Wyzwanie dla kreatywności

Możliwości dalszego wykorzystania wdrożenia są oczywiście szersze. "Widzimy jeszcze wiele zastosowań informacji uzyskiwanej z wyszukiwarki do kształtowania relacji z użytkownikami oraz wynikających z możliwości ustalania parametrów narzędzia wyszukiwawczego. Wynika to z ewolucji treści publikowanych na portalu - pojawiać się będą na pewno usługi wideo na życzenie. Ponadto marketing może zastanawiać się nad przygotowaniem nowych produktów wspólnie z zewnętrznymi partnerami, np. kart kredytowych czy programów lojalnościowych. Wykorzystanie wszystkich możliwości obecnego rozwiązania jest więc przede wszystkim wyzwaniem dla kreatywności jednostek biznesowych" - podsumowuje Piotr Walczuk.

Wszystko dla klienta
Szukaliśmy narzędzia, które realizowałoby zwłaszcza komercyjne aspekty wyszukiwania. Celem działania wyszukiwarki w naszym modelu jest przede wszystkim podsunięcie klientowi w odpowiedziach najlepszych dla niego rozwiązań, które może u nas kupić.

Artur Lempkowski, były dyrektor Departamentu Rozwoju Portali, a obecnie dyrektor odpowiedzialny za rozwój prototypów i usług w TP R&D.


TOP 200