Szczery bilans cyfryzacji

Raporty z cyfrowej transformacji wydają się podejrzanie optymistycznie. Czy naprawdę jesteśmy blisko ideału? W ramach spotkań Klubu CIO próbujemy wziąć się za bary z bilansem cyfryzacji.

FOTO: Natalia Dobroszycka

Projekty się udają, automatyzacja i cyfryzacja postępują… Czy aby nie mamy do czynienia z „propagandą sukcesu”? - pytał Ryszard Bryła, CIO PKP Energetyka i Diament CIO 2019 proponując dyskusję na ten temat w Klubie: omówmy otwarcie porażki, pomyłki, potknięcia; poznajmy prawdziwy bilans cyfryzacji.

Klubowe tournee o cyfrowej transformacji

Klub CIO podjął te kwestie we współpracy merytorycznej z firmą Matrix 42, która koncentruje się na dostarczaniu jednolitego, spójnego cyfrowego środowiska pracy i wspierała oraz uczestniczyła w wielu procesach planowania, inicjowania i prowadzenia cyfrowej transformacji firm. W ramach współpracy organizujemy cykl spotkań poświęconych zagadnieniu prawdziwego bilansu cyfryzacji.

W kwietniu wspólnie z Matrix 42 odwiedziliśmy Wrocław, w czerwcu – Gdańsk, a w maju swoje doświadczenia i obserwacje w tym obszarze przedstawił na warszawskim spotkaniu Klubu CIO Olivier Bendig, CEO Matrix42. Na jesieni odbędą się jeszcze spotkania w Poznaniu i Krakowie a zwieńczeniem będzie ogłoszenie wyników badania wśród CIO poświęconego porażkom i sukcesom w cyfryzacji.

Błędne założenia cyfryzacji

Paradoksalnie, najważniejszym ryzykiem w cyfrowej transformacji jest próba jej nieuwzględnienia w planach biznesowych albo niedostosowanie jej tempa do tempa, w jakim cyfryzuje się rynek – przekonywał Oliver Bendig na majowym spotkaniu Klubu CIO. Oznacza to zarazem lekceważenie potencjału cyfryzacji, potraktowanie jej jako kolejnego hype, buzzwordu i/lub powierzchowne odczytanie: jako wyzwania bardziej marketingowego niż strukturalnego, strategicznego. Takie podejście ma oczywiście swoje konkretne konsekwencje: cyfrowa transformacja jest potraktowana wówczas jako projekt.

Firma zatrudnia kilka osób, obowiązkowo – Chief Digitization Officer’a - i oczekuje, że uda im się wprowadzić jakieś „cyfrowe zmiany”, zakończyć projekt i pozwolić organizacji ponownie skoncentrować się na „poważnych zadaniach”. Ludziom „od cyfryzacji” zleca się zrobienie czegoś widowiskowego.
Na przykład – zainstalowanie kilka chatbotów, na przykład – i tu działa instynkt samozachowawczy, aby ową cyfryzacją nie obciążać może zbytnio klienta – do wsparcie wewnętrznych procesów.

Paweł Marciniak, CEO Matrix42 Polska (na pierwszym planie) i  Dirk Eisenberg, Vice President Research & Development, Matrix42 FOTO: Natalia Dobroszycka

Paweł Marciniak, CEO Matrix42 Polska (na pierwszym planie) i Dirk Eisenberg, Vice President Research & Development, Matrix42 FOTO: Natalia Dobroszycka

Bilans cyfryzacji, bilans RODO we Wrocławiu: podczas spotkania Klubu CIO we Wrocławiu Dirk Eisenberg, Vice President Research & Development, Matrix42 oraz Paweł Marciniak, CEO polskiego oddziału firmy podsumowywali cyfryzację na przykładzie adaptacji RODO – jako faktycznego testu, sprawdzianu dojrzałości cyfrowej firm.

Takim przykładem cyfrowej porażki była organizacja IT w pewnej firmie, która chcąc być bardziej cyfrowa – zainstalowała chatbota do obsługi wewnętrznych klientów, aby było nowocześniej, sprawniej i szybciej. Ale chatbot nie potrafił się nauczyć odpowiedniego szybko dostatecznego zakresu wiedzy, nie działał więc właściwie i jego wdrożenie przyniosło rozczarowanie oraz irytację klientów działu IT. Dobre intencje, którymi wybrukowane jest piekło. Cyfrowa transformacja nie jest cyfryzacją dla samej cyfryzacji ani projektem.

Przekuć porażkę w sukces

Czym zatem jest? Oliver Bendig porównał ją do podróży. A skoro podróż, to niesie ryzyko takie, jak każda podróż.

To co się w tej podróży sprawdza, to odwaga eksperymentowania, ale odwaga mądra, dążąca konsekwentnie do wyciągania wniosków i poprawiania kolejnych eksperymentów aż do stworzenia rozwiązań przynoszących istotne efekty dla biznesu. Przypomina to dyskutowane w ubiegłym roku w Klubie CIO podejście Failure-as-a-Service, jako usługi-środowiska do weryfikowania w metodyczny sposób biznesowych pomysłów wymagających technologii.

Celem cyfryzacji jest stworzenie bardziej inteligentnej, sprawnej, elastycznej organizacji. Mądrzejszej – nie angażującej ludzi, ich talenty w prace powtarzalne, zbędne, nietwórcze. Technologia jest więc w tym procesie tylko jednym z elementów cyfrowej transformacji.
Zmiana odbywa się w trzech nakładających się fazach: zmiany technologicznej, zmiany biznesu i wreszcie – transformacji rynku. Taka cyfryzacja – musi doprowadzić do stworzenia bardziej inteligentnych firm.

Paweł Marciniak, CEO Matrix42 Polska i Robert Jesionek, redaktor magazynu CIO

Paweł Marciniak, CEO Matrix42 Polska i Robert Jesionek, redaktor magazynu CIO

Klub CIO o dobrych porażkach w Gdyni: inspirujące wystąpienie Jarosława Łojewskiego, założyciela Fundacji Dobra Porażka, a wcześniej organizatora słynnych Fuckup Nights w Trójmieście i Pawła Marciniaka, CEO Matrix 42 w Polsce o obszarach firm szczególnie narażonych na niebezpieczeństwa w toku cyfrowej transformacji.