Strategie transformacji centrum przetwarzania danych

Podejście tradycyjne i transformacyjne

Większość firm decyduje się na tradycyjne podejście do wdrażania inicjatyw technologicznych. Mówiąc dokładniej, koncentruje się na każdej inicjatywie z osobna i wdraża je po kolei. Te inicjatywy często będą stanowiły imperatywy wspierające cele biznesowe w postaci przyspieszenia rozwoju firmy, obniżenia kosztów lub ograniczenia ryzyka dla działalności biznesowej.

Jeśli przedsiębiorstwo koncentruje się na jednym imperatywie celu biznesowego, ryzyko jest mniejsze, gdyż cały wysiłek jest skierowany do realizacji tego celu. Jeśli firma skupia się tylko na redukcji kosztów, prawdopodobnie jej się to uda. Podobnie, jeśli skupi się na ograniczeniu ryzyka, prawdopodobnie ten cel osiągnie. Na przykład większość projektów konsolidacji pozwoli obniżyć koszty i poprawić wykorzystanie zasobów.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

Ten typ podejścia polega na "robieniu rzeczy po kolei i potem przechodzeniu do następnej sprawy". Nie ma w tym nic złego, gdyż ograniczone zasoby wymagają aktywnej koncentracji na osiąganiu rezultatów i dopiero potem przechodzenia do następnego zestawu problemów. Ale jest w tym pewien haczyk: z uwagi na wzajemne zależności między imperatywami, koncentracja tylko na jednym z nich może utrudnić działania skierowane na inne cele i realizację innych, równie ważnych zamierzeń. Na przykład, jeśli firma skupi się tylko na obniżeniu kosztów, może nie dysponować odpowiednimi środkami na wsparcie nowych priorytetów, które mogą przyspieszyć jej rozwój. Inicjatywy ukierunkowane na ograniczenie ryzyka biznesowego wymagają zazwyczaj inwestycji, powodując wzrost kosztów, zamiast ich obniżenie. Z tego punktu widzenia podejście tradycyjne typu "jeden cel na raz" nie jest optymalne w dłuższej perspektywie czasu.

Większe postępy i większy zwrot z inwestycji zapewniają transformacyjne podejście do inicjatyw dotyczących centrum przetwarzania danych. Podejście to zakłada, że ww. trzy cele biznesowe są jednakowo ważne; jest zaprojektowane w sposób zapewniający zintegrowany postęp na wszystkich trzech frontach - przyspieszając rozwój firmy, obniżając koszty i ograniczając ryzyko zagrażające działalności biznesowej. Podejście transformacyjne jest z natury rzeczy ewolucyjne, łączące realizację projektów w czasie, aby połączyć ich rezultaty i jednocześnie utrzymać niski poziom ryzyka.

Spełnianie sprzecznych celów biznesowych

Jak podejście transformacyjne umożliwia łączenie tych pozornie sprzecznych celów biznesowych? Przede wszystkim inicjatywy dotyczące centrów przetwarzania danych można realizować z wykorzystaniem technologii infrastruktury adaptacyjnej i elementów tworzących infrastrukturę - systemów i usług, zasilania i chłodzenia, zarządzania, zabezpieczeń oraz wirtualizacji i automatyzacji. Te kluczowe elementy stanowią podstawę centrum przetwarzania danych następnej generacji, zaspokajając jednocześnie specyficzne potrzeby biznesowe. Punktem wyjścia w podejściu transformacyjnym jest określenie dla każdej inicjatywy dotyczącej centrum przetwarzania danych celu strategicznego w postaci przejścia na centrum przetwarzania danych następnej generacji.

Po drugie, wraz z upływem czasu podejście transformacyjne integruje inicjatywy dotyczące centrum przetwarzania danych. Krok po kroku projekty osiągają własne, specyficzne cele, pomagając jednocześnie obniżyć koszty, ograniczyć ryzyko i wspierać rozwój firmy oraz wdrażanie innowacji. Całkowity koszt projektów realizowanych razem jest niższy, gdyż można od razu brać pod uwagę i obsługiwać wzajemne zależności. Efekty projektów zostają zwielokrotnione i łączą się ze sobą, gdyż sukces jednego przedsięwzięcia zależy od udanej realizacji innego w określony, zdefiniowany wcześniej sposób.

W przypadku podejścia transformacyjnego łączne ryzyko jest jednak wyższe, gdyż koordynacja i zarządzanie zawierają więcej elementów. Ale ryzyko to można zmniejszyć poprzez dobre zarządzanie projektem oraz dobre planowanie i integrację. Podejście takie, zakładające ciągłe udoskonalanie centrum przetwarzania danych, jeśli zastosuje się je prawidłowo, nie tylko zapewnia postęp w zakresie wszystkich trzech celów biznesowych, ale także - oprócz obniżenia kosztów - stwarza podstawy do prężności działania i elastyczności firmy. Co więcej, podejście to pozwala działać w tempie odpowiadającym potrzebom i celom firmy.

Udane przekształcenie centrum przetwarzania danych, które ma zapewnić osiągnięcie pożądanych wyników finansowych, wymaga inwestycji nie tylko w infrastrukturę adaptacyjną, ale także we wprowadzenie zmian w obiektach, kadrach i procesach. Projekty transformacyjne muszą często doprowadzić do usunięcia obecnych barier rozwoju, w tym przestarzałych obiektów, złożonych architektur oraz ograniczeń energetycznych i przestrzennych.

Projekt transformacji centrum przetwarzania danych w HP

Przekształcanie centrów przetwarzania danych należy do głównych obszarów zainteresowania w HP. Firma jest obecnie w trakcie jednej z największych w historii HP transformacji swoich centrów przetwarzania danych. Oczekuje się, że inicjatywa przekształcenia spowoduje radykalne oszczędności, pozwoli określić najlepsze procedury dla centrów przetwarzania danych następnej generacji oraz spowoduje lepsze dostosowanie technologii do potrzeb działalności biznesowej.

W wyniku tej inicjatywy, która zakończy się około 2010 r., HP skonsoliduje 85 istniejących centrów przetwarzania danych w 6 centrów następnej generacji. Według szacunków firmy, koszty operacyjne działu informatyki HP obniżą się o 50%. Koszty zużycia energii skonsolidowanych centrów przetwarzania danych spadną o 60%, natomiast koszty pracy sieciowej o 50%, przy jednoczesnym zwiększeniu mocy obliczeniowej o 80%.

Ta wewnętrzna inicjatywa HP przynosi klientom firmy liczne korzyści. Pozwala ona zebrać wiele doświadczeń praktycznych i pogłębić wiedzę specjalistyczną, którą HP oferuje klientom podejmującym nowe inicjatywy dotyczące centrów przetwarzania danych. Klienci mają pewność, że HP dysponuje doświadczeniami z pierwszej ręki w zakresie inicjatyw transformacyjnych, zarówno w swojej własnej firmie, jak i w środowiskach klientów.

Przypisy

<sup>1</sup>AFCOM, Data Center Institute,http://www.afcom.com .

<sup>2</sup>HP 2008 Data Center Transformation Survey, Penn, Schoen and Berland, February 2008

Autor jest ekspertem ds. transformacji centrum przetwarzania danych.


TOP 200