Strategie transformacji centrum przetwarzania danych

Etap 2. Określenie funkcji

Podczas tego etapu należy odpowiedzieć na pytanie: JAKIE BĘDĄ FUNKCJE centrów przetwarzania danych? Oto typowe pytania:

  • Jakie jest obecne zapotrzebowanie na zasoby centrów przetwarzania danych (przestrzeń, klimatyzacja i moc elektryczna) i jakie mają być możliwości ich rozbudowy w przyszłości?
  • Jaki jest wymagany poziom dostępności infrastruktury dla poszczególnych aplikacji?
  • Czy jest wymagany ośrodek zapasowy? Jeżeli tak, to należy określić, jaka jest dopuszczalna utrata danych i ile czasu ma trwać odtwarzanie funkcjonalności w przypadku katastrofy?
  • Jaka powinna być elastyczność w dostarczaniu usług centrów przetwarzania danych (w szczególności dodawanie dodatkowych pojemności)?

Należy zwrócić uwagę, że wynik prac tego etapu jest technologicznie neutralny, tu są dopiero określane wymagania.

Etap 3. Określenie zasad technicznych

Na tym etapie odpowiadamy na pytanie: JAK BĘDĄ TWORZONE centra przetwarzania danych? Należy zatem określić:

  • liczbę i wymagania na lokalizację centrów przetwarzania danych;
  • modułowości konstrukcji - możliwości rozbudowy w przyszłości;
  • zapotrzebowanie na usługi teletransmisji danych;
  • standardy techniczne, które będą wykorzystane do budowy centrów oraz zarządzania nimi;
  • plan wykorzystania przestrzeni.

Podczas tego etapu niezbędna jest inwentaryzacja obecnego stanu infrastruktury, która powinna obejmować:

  • serwery, pamięć masową, sieci i architekturę - inwentaryzacja sprzętu, oprogramowania, bazy danych, sieci i aplikacji związanych z infrastrukturą;
  • narzędzia do zarządzania i procesy zarządzania inwentaryzacją zasobów i procesów wykorzystywanych do planowania, zarządzania, automatyzacji i udoskonalania świadczenia usług w zakresie infrastruktury.

Inwentaryzacja posłuży do weryfikacji wymagań technicznych oraz zaplanowania działań optymalizacyjnych i konsolidacyjnych.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

Etap 4. Określenie sposobu wdrożenia

Na tym etapie odpowiadamy na pytanie: Z CZEGO BĘDĄ ZBUDOWANE centra przetwarzania danych? Podczas etapu należy:

  • dokonać wyboru lokalizacji;
  • wyselekcjonować konkretne produkty, wybrać dostawców;
  • określić sposób finansowania;
  • przeprowadzić podział na etapy prac;
  • ustalić arzędzia i mechanizmy zarządzania infrastrukturą, w tym automatyzacją prac;
  • zdefiniować sposób weryfikacji technicznej wykonanych prac.

Etap 3 można porównać do pracy architekta, który tworzy projekt, etap 4 jest pracą budowniczego, który realizuje przedsięwzięcie.

Podczas etapu 4 należy rozstrzygnąć, czy centrum przetwarzania danych ma być własne czy wynajęte od firmy zewnętrznej. W przypadku braku własnych kompetencji dobrze jest zamówić kompleksową usługę analizy biznesu pod kątem wymagań dla centrum przetwarzania danych. Taka analiza może być przeprowadzona w celu ustalenia opłacalności inwestycji (ROI) dla różnych modeli dostarczania usług centrów przetwarzania danych, np.: własne centrum przetwarzania danych, outsourcing całego centrum przetwarzania danych lub częściowy outsourcing.

Jednakże przy podejmowaniu decyzji dotyczących strategii dla centrum danych poza aspektami technicznymi i finansowymi należy zwrócić uwagę na ogólną strategię firmy i ograniczenia prawne, które mogą mieć duży wpływ na wybór.

Pierwszym elementem jest ocena krytyczności zbieranych danych i przetwarzania informacji. We współczesnym biznesie coraz częściej zbierane i przetwarzane informacje decydują o przewadze konkurencyjnej. Mogą być tak samo cenne jak posiadane know how i patenty. Jeżeli tak jest, biznes może podjąć decyzję o poniesieniu wyższych kosztów, aby zapewnić większą kontrolę, także fizyczną, nad posiadanymi zasobami informacyjnymi.

Drugim istotnym ze strategicznego punktu widzenia elementem jest odpowiedź na pytanie: czy systemy IT są częścią głównego biznesu firmy, czy tylko wspomagają prowadzenie działalności podstawowej? Jeżeli przedsiębiorstwo realizuje strategię koncentrowania się na podstawowych procesach, które zapewnią mu przewagę konkurencyjną, np. produkcja i dystrybucja produktów FMCG, to będą preferowane rozwiązania zakupu usługi od firmy zewnętrznej. Dodatkowo zakup usług na zewnątrz zmniejsza wydatki inwestycyjne, zwiększając koszty bieżącej eksploatacji.

Czy są regulacje prawne ograniczające możliwość zakupu usług IT na zewnątrz? Istnieją regulacje prawne, które uniemożliwiają lub utrudniają zakup usług od firm zewnetrzych. Jednymi z utrudnień są niejasne lub sprzeczne interpretacje przepisów dotyczące możliwości powierzania systemów firmom zewnętrznym.

Obecnie centra przetwarzania danych stoją przed poważnym problemem. Wiele z nich zbliża się do kresu

  • Do 2010 r. ponad połowa wszystkich centrów przetwarzania danych będzie musiała przenieść się do nowych obiektów lub zdecydować się na outsourcing niektórych aplikacji1.
  • Do 2015 r. zasoby wykwalifikowanej kadry technicznej i zarządzającej wyższego szczebla z centrów przetwarzania danych zmniejszą się o 45%.
  • W ciągu następnych pięciu lat awarie zasilania i ograniczenia w dostępności energii spowodują przestoje w pracy centrów przetwarzania danych w ponad 90% wszystkich firm.
  • Ponad jedna trzecia dyrektorów ds. informatycznych uważa, że za dwa do pięciu lat ich centra przetwarzania danych nie będą w stanie sprostać szybko rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi i aplikacje biznesowe2.

Problemy te mają poważne konsekwencje. Mogą one uniemożliwić spełnianie nowych wymagań biznesowych, tworząc bariery na drodze do dalszego rozwoju firmy. Mogą również utrudniać działowi informatyki zaspokajanie rosnących oczekiwań co do "zawsze dostępnej" obsługi usług biznesowych, niezależnie od tego, czy są one przeznaczone dla klientów, pracowników czy partnerów firmy. Potencjalnie negatywny wpływ przestojów centrum przetwarzania danych na działalność firmy oraz rosnąca szybkość i nieprzewidywalność zmian biznesowych sprawiają, że krytycznego znaczenia nabierają dostępność aplikacji i elastyczność centrum przetwarzania danych.


TOP 200