Strategia globalnej korporacji

Jak zatem przekonać CEO i CFO, że inwestycje w IT są potrzebne, skoro tak trudno wykazać stopę zwrotu z inwestycji w IT? Z tym jest ciągle wielki problem. Pewnie prawie każdy CIO powie, że jest kiepsko rozumiany przez pozostałych top menedżerów?

- Oczywiście, że stopa zwrotu z inwestycji w IT jest mierzalna. Nikt już teraz nie kupuje bez studium przypadku. Często pomagamy klientom w tych wyliczeniach, zwłaszcza gdy wdrażany jest CRM, także dlatego że wywołuje wielkie zmiany organizacyjne, a nawet zmiany w kulturze funkcjonowania firmy. Precyzja jest oczekiwana przez klienta, choć przyznaję, że studia przypadków są skomplikowane.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Czy można mówić o zarządzaniu sytuacją kryzysową w IBM Polska?

- IBM Polska nie odczuwa, że mamy sytuację kryzysową. Trzeba jednak inaczej grać na rynku, poszukując optymalizacji, bo tego oczekują nasi klienci. Dostosowując się do ich oczekiwań, chcemy w Polsce być graczem numer jeden pośród firm IT.

Nie przeniósł się niepokój, który jest w USA? Nie ma częstszego raportowania, nowych procedur etc.?

- Oczywiście, staramy się teraz wyjątkowo uważnie monitorować, co dzieje się na rynku. Raportowanie jest bardziej intensywne.

Jak głęboką korektę wyników finansowych na ten rok macie już za sobą?

- Jak już wspominałam, nasz budżet jest liczony proporcjonalnie do wzrostu polskiego rynku, ulega więc automatycznie korekcie. Natomiast nie wprowadzałam korekty, która miałaby oznaczać, że osiągniemy wyniki gorsze niż cała gospodarka.

Jak IBM buduje swą przewagę konkurencyjną? IBM nie kojarzy się z przewagą kosztową i w konsekwencji z ofertą cenową. Czy słusznie? Co pozostaje? Przewaga innowacyjności?

- W większości przetargów 50% wagi przypisuje się do ceny, a skoro my je wygrywamy, to znaczy, że dążymy do niskich kosztów i konkurencyjnych cen. Jednak wcześniej 90% zależało od ceny, co oznacza, że klienci coraz bardziej szukali jakości, referencji.

Uważam, że na przewagę IBM Polska składają się przede wszystkim dwa elementy: doświadczenie i szerokość naszej oferty, sięgającej aż po konsulting. Natomiast innowacyjność jest już wpisana w naszą codzienność, świadczy o tym liczba zdobywanych patentów.

Przez wiele lat IBM uznawany był za drogą firmę. Czy to się zmieniło?

- Nie ma już wielu producentów sprzętu uniksowego. Jest tylko kilku graczy na rynku. Schodzenie z ceną jest coraz trudniejsze, bo większość z nas korzysta z tych samych komponentów. Rynek docenił, że warto kupować markowy sprzęt, bo koszty utrzymania sprzętu w stanie pełnej sprawności są istotną częścią inwestycji.


TOP 200