Strategia błękitnego oceanu

Magazyn Strategy+Business ogłosił listę najlepszych biznesowych książek roku 2005. W ka-tegorii ''strategia'', zwyciężyła książka W. Chan Kim i Renée Mauborgne ''Blue ocean strategy''.

Magazyn Strategy+Business ogłosił listę najlepszych biznesowych książek roku 2005. W ka-tegorii ''strategia'', zwyciężyła książka W. Chan Kim i Renée Mauborgne ''Blue ocean strategy''.

Głównym elementem opisywanym w książce jest "wartość innowacji": połączenie zróżnicowania i niskich kosztów, które odróżnia produkty czy usługi od konkurencji.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Autorzy książki podają przykład wina Yellow Tail, stworzonego specjalnie na rynek amerykański w 2000 r. przez małą rodzinną australijską firmę Casella Wines. Caselli udało się stworzyć zabawny, nowatorski produkt przeznaczony dla Amerykanów, którzy zazwyczaj nie piją wina, a był to rynek trzykrotnie większy od rynku amatorów wina. Lekkie, słodkie i owocowe Yellow Tail spodobało się konsumentom piwa i koktajli. Casella oferowała tylko dwa rodzaje wina: białe i czerwone, czyniąc wybór w sklepie łatwym. W oczy rzucało się charakterystyczne logo z kangurem. Wynik: Yellow Tail stało się najszybciej rosnącą marką w historii amerykańskiego i australijskiego rynku win i jednym z najlepiej sprzedawanych win w USA.

Autorzy książki analizują 108 przypadków wprowadzenia na rynek nowej oferty, pod kątem stosowania strategii "błękitnego oceanu". "Błękitny ocean... to nietknięta przestrzeń rynkowa, tworzenie popytu i możliwość opłacalnego wzrostu. Część przedsięwzięć tworzona jest ponad istniejącymi granicami branży, ale większość poprzez rozszerzanie tych granic. W błękitnych oceanach konkurencja nie ma znaczenia, ponieważ zasady gry trzeba dopiero wymyślić" - tak autorzy książki przedstawiają opisywaną przez siebie strategię.

Książka pokazuje zarówno procesy, jak i narzędzia, które pomagają w praktyce stosować tę strategię. Można z ich pomocą zrozumieć bieżącą strategię firmy i konkurentów i analizować potencjalne kierunki biznesowe.

Na podstawie: Strategy+Business, Chuck Lucier, Jan Dyer, "Best business books 2005: strategy".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200