Stanowczość i troska. Wizja menedżerska, o którą warto walczyć

Kiedy stolarz chce zbudować stół, najpierw go sobie wyobraża. Potem rysuje. Dopiero wtedy tnie, skleja, zbija, szlifuje i maluje. Tworzy produkt odpowiadający oczekiwaniom klienta oraz zachowuje kontrolę nad kosztami i czasem.

Stanowczość i troska. Wizja menedżerska, o którą warto walczyć

W życiu jest jak w zakładzie stolarskim. Wszystko, co ważne zaczyna się od wizji. Umiejętność jej tworzenia wydaje się jedną z podstawowych cech, która nas wyróżnia. Przeszłość podpowiada ci kim jesteś, przyszłość każe pytać, kim chcesz być. To pytanie o osobistą wizję. Trudne pytanie. Wymaga samoświadomości i odwagi. Dlatego wielu woli go nie zadawać. Przechodzą w dryf. Wolą trwać w tym, co jest, niż zabiegać o to, czego pragną. Tracą więcej, niż im się wydaje. Jak mówi Konfucjusz: "Żaden wiatr nie jest dobry dla okrętu, który nie zna portu swego przeznaczenia". Najbardziej szkoda wiatru, który wieje dla ciebie. Dlatego warto przygotować się na swój wiatr.

Wizja jest użyteczna

Wizji potrzebuje każdy z nas. Im lepiej wiesz, czego chcesz, tym większa szansa, że to osiągniesz. Ludzie świadomi wizji lepiej znają i rozumieją swoje priorytety. Wiedzą, komu i czemu powiedzą "tak", a komu i czemu "nie". Wiedzą, czym się zajmą, dokąd pojadą, z kim się spotkają i po co.

Są chwile, kiedy się o tym myśli znacznie intensywniej. Urodziny, Sylwester każą zapytać, gdzie jesteś, czego pragniesz, na ile dobrze wykorzystujesz swój czas, co ważne, a co mniej. Marzenia, postanowienia, zmiany, modyfikacje. Życie przypomina wizytę w sklepie, dobrze mieć listę zakupów, bo bez niej wydasz za dużo, nachodzisz się między półkami, kupisz mnóstwo niepotrzebnych rzeczy, ulegniesz promocjom, a o najważniejszych zakupach i tak zapomnisz. Na pewno nie chcesz, żeby tak było.

Biznesowy świat doskonale rozumie, jak ważna jest wizja. Każda firma powinna ją mieć. Wpisaną gdzie się da, zawieszoną na ścianie, a najlepiej "uwewnętrznioną" - żeby ją każdy pracownik znał, rozumiał i utożsamiał się z tym, co w niej jest. Są na to wszystko procedury i metody. Są wyspecjalizowane firmy, które fachowo pomogą. Dobrze, że są. Dzięki temu lepiej wiecie, jaki stół razem tworzycie w waszej stolarni i dla kogo on jest. Firmowa wizja opisuje najgłębszy sens tego, co razem robicie - żeby każdy wiedział, żeby nowi szybko dostali to, co najważniejsze, żeby było się do czego odwołać, gdy się pojawią trudne dylematy.

Skąd się bierze wizja w firmie?

Na początek trzeba sobie uświadomić rzecz zaskakującą: wizja w firmie zawsze jest, nawet jeśli o niej nikt nie wspomina. Docieranie się ludzi w każdym zespole tworzy nieformalną wizję, genotyp grupy. Wtedy wizja rodzi się z przypadku, jest poza kontrolą, opiera się na trwaniu i utrwalaniu świętego spokoju, status quo, poczucia komfortu i samozadowolenia. W takiej sytuacji wszelkie postulaty zmian i próby wzbudzenia "nowego" zostaną zgaszone przez utrwalone nawyki i stare wartości. Dlatego tak trudna jest zmiana…


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy